tisdag 31 mars 2009

Majjo

Jag har gjort mitt livs första ätbara majonnäs och är lite mallig.
Aldrig någonsin har jag tyckt om majonnäs, den man köper smakar bara tillsatser och den jag gjort själv smakar väldigt, väldigt illa.
Nu kompromissade jag med näringsfreaket i mig och tog den raffinerade rapsoljan. Tidigare har jag alltid tagit kallpresade oljor, raps och oliv och alltså aldrig ätit mer än en smakklick av den majjo jag så ömsint rört...

Den här gången tog jag:
3äggulor
1 msk vitvinsvinäger
1 msk dijonsenap
2,5 dl olja
salt och peppar

Jag vispade äggula med vinäger och senap. Därefter droppade jag i oljan. Smakade av med salt och peppar.

Jag skulle gärna visa ett foto av min fina, goda majjo - men den är slut!

/Ulrika

1 kommentar:

  1. Hem gjord majo är helt annan sås en smeten man köper på burk! Även om burksmeten finns till hands när det är bråttom... Man kan göra en större sats majo och förvara i kylen. Oljan konserverar äggen och gör att de håller ett par veckor. Man kan använda lite kallpressad olja, men tar man bara det blir det beskt!
    /Helena

    SvaraRadera