måndag 23 mars 2009

Indiskt på måndag

Jag startar veckan med lite kryddstarkt för att skrämma bort förkylningen som hittat in i huset.
Måndag: Kikärtscurry med potatis. Ulrika och jag käkade en jättegod lunch för någon månad sedan som var så god. Ungefär såhär smakade den tror jag.
5 dl kikärter (2 burkar, sköljda)
2 stora potatisar
1 hackad gul lök
3 tomater i tärningar
2 vitlöksklyftor
rapsolja
2 tsk riven ingefära
1 tsk salt
röd chilipeppar smaka dig fram, styrkan är så olika
1 tsk gurkmeja
1 dl vatten
hackad färsk koriander
1 1/2 tsk garam masala
Koka potatisen i cm stora tärningar. Fräs lök och tomater i olja tills löken får lite färg och pressa i vitlöksklyftorna. Blanda salt, chili och gurkmeja med vattnet och rör tills saltet är löst, häll över lökfräset och koka in i 5 minuter under omrörning.. Häll i kikärtor och låt bli varma. Rör försiktigt i potatisen. Strö över koriander och garam masala.
Ikväll serverar vi bulgur till. Snacka om snabb och billig mat!
Tisdag: Pasta med tomat sås. Nu åker min sista goda parmesanost. Snyft.
Onsdag: Rödbetsoppa svarta bönor. Serveras med pepparots yoghurt. Grovt bröd och sallad.
Torsdag: Pannkaka... Hurra!
Fredag: Ungarna sover hos syrran och sushi står på menyn!
Lördag: Silllunch. Mer indiskt på menyn till kvällen ska kolla om grannarna vill komma.
Söndag: Indiska rester till lunch. Grillad lax, spetskålsrullar med kantareller och potatis pure´.
Sallad denna vecka är vitkål. Zuccinin kostade 14 bagis kilot när jag var och handlade. Gurkan säkert det 3 dubbla. Hacka zuccini, tomat, gul lök och en knippa koriander. Låt marinera i lite citron saft och ett uns honung. Super gott. /Spara

2 kommentarer:

  1. Va, blev det inga våfflor igår? Dåligt.
    Mår semlan bättre nu?

    SvaraRadera
  2. Jo, det blev våfflor... Dom hade soppa på dagis så jag behövde tänka om. Då påminnde Maja om våffel dagen. Det var gott!/Spara

    SvaraRadera