måndag 9 mars 2009

Stora mjölksuget är här


Normalt begränsar jag gladeligen min konsumtion av mjölkprodukter. Ost tycker jag om, och en klick fet yoghurt till maten kan vara gott.
Under båda mina tidigare graviditeter har jag dock drabbats av ett stort mjölksug efter ett par månader och kylskåpet har fyllts av filmjölk och yoghurt. Så även denna gång. Den här gången är det keso som lockar mest. Så det åt jag till frukost idag, tillsammans med banan, kiwi och lite hasselnötter.
Kan det vara så enkelt och smart att kroppen själv säger till vad den behöver?
Det resonemanget håller ju inte alltid: Chipssug betyer inte brist på chips och godissug betyder ju inte brist på godis, men sannolikt har lågt eller svajigt blodsocker ett finger med i spelet.
Under en graviditet behöver kroppen extra mycket av exempelvis kalcium och järn. För att bättre kunna ta upp järn från vegetabiliska källor behövs c-vitamin.

Och vad har jag blivit sugen på under mina graviditeter?

Första
: Frukt, framför allt apelsiner! Juice! Mjölkprodukter!
Andra: BIG MAC! (Som jag skrivit tidigare visade det sig att jag hade en rejäl järnbrist. När den korrigerades försvann köttsuget bums.) Frukt, framför allt apelsiner! Mjölkproduker!
Tredje: Ett svagt köttsug (det har blivit en och annan ekologisk lammfärsbiff och någon portion köttfärssås. Ja, jag har en rejäl järnbrist även denna gång, faktiskt värre än förra gången. Lagren är slut...) Frukt, framför allt apelsiner, juice och nu även mjölkprodukter.

Tredje gången gillt och jag börjar förstå logiken!
/SLÖSA

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar