måndag 30 mars 2009

Förkylningskur

Vi dras med en envis förkylning här hemma hos oss. Ingen är jättesjuk, men vi har hostat och snörvlat i över två veckor nu. Det sliter.
Normalt brukar jag stoppa alla virus i dörren med hjälp av en dunderkur som är ganska oventenskaplig, men för mig ruggigt effektiv:
Jag låter kroppen vila från vanlig mat, dricker näringsdrycker istället, som proteindrinkar, havremjöljsbaserade smoothies och juicer. Dessutom tar jag lite örter: Esberitox är bra, tycker jag, massor av ingefära och vitlök.
Dessutom höga doser c-vitamin och zink, samt lite mer probiotika än normalt.
Sist jag var förkyld kom första symptomen en fredag. På lördagen var jag rätt risig, men redan på onsdagen sprang jag igen, utan märkbar försämring.
Nu är jag dock gravid och vägar inte peppra på med kosttillskott på samma vis som vanligt.
Dessutom är jag för hungrig för att leva på lättsmält mat som proteindrinkar.
Så jag snorar på ett tag till. Och gnäller. För hjälp vad sliten man blir av att gå med virus i kroppen så här länge!
/Ulrika

2 kommentarer:

  1. En näs skölj är ovärderlig i förkylningstider. Hälsokosten har den och man blandar saltvatten, sedan häller man i en ena näsborren så ska det rinna ut i andra. Men munnen ska vara öppen annars går det inte så bra. :-))
    Vid första tecknet sköljs näsorna här hemma och barnen tom ber om att få skölja näsan.

    Koka upp vatten och timjan - låt det dra och drick sedan - hjälper mot hosta och då gärna med lite honung i.

    SvaraRadera
  2. Proteinpulver kan du GARANTERAT äta om du är gravid. Det lär snarare vara bra om något.

    SvaraRadera