onsdag 18 mars 2009

Sill är sunt - socker ej

Helena funderar över sillens hälsoeffekter och jag kan bara konstatera:
Sill är jättebra! En fet fisk, rik på omega-3 och D-vitamin, som är bra för bland annat hjärta, hud och hjärna respektive skelett och hjärta. Sillen är dessutom en liten rackare, som alltså inte hunnit dra på sig en mängd miljögifter som de stora bjässefirrarna tonfisk och svärdfisk.
Dessutom finns det rätt gott om sill, så ska man äta EN fisk utan dåligt samvete, så ska man välja sillen. Sa en företrädare för Greenpeace till mig en gång!
Men hur mycket socker använder man vid inläggningen? Hur mycket får man i sig? Det vet bara kocken och producenterna!
Helena, ge oss ett sockersnålt recept till påsk!!
Ofta är det ju TILLBEHÖREN som få sig en känga: gräddfil, nubbe, öl, knäckebröd med smör och ost...
Men det är väl inte hela världen, tycker jag!
Gräddfil är relativt mager för att vara en gräddig mjölkprodukt, knäckebrödet kan man ju begränsa och nubben - ja, den är faktiskt blodförtunnande! Rena häslokosten? Nja, men helt okej för den som njuter av en nubbe ett fåtal gånger om året. Om du frågar mig.
Sill och ägg är däremot både gott och välgörande för vår hälsa!
Så mumsa på med mycket gott samvete!

/Ulrika

2 kommentarer:

  1. Det är lite svårt för gamla kallskänkan att kommapå en sockersnålt

    SvaraRadera
  2. Oj då blev avbruten... Hur som helst är det sockeret och ättikan som konserverar sillen. Kanske är mindre socker i majesill? Ska kolla upp det! Den man lägger in själv är helt klart bättre än den man köper. Om man ids hålla på med det. Jag ska käka köpe sill till lunch!/Spara

    SvaraRadera