torsdag 5 mars 2009

Slösa tycker till om Sparas mat!

Dags för en liten utvärdering av er kosthållning, nu när ni ligger i hårdträning!
Jag kom på att jag inte vet hur mycket du tränar just nu, men du ska vara klar att simma Vansbrosimmet om ett par månader, så jag antar att du kör tre gånger i veckan, minst? Styrka och kondition?
Generellt: Äter du inga mellanmål? Ett jämnt blodsocker mår bra av ett jämnt intag av näring. Som du själv påpekar, du äter för lite frukt. Ta en eller två frukter och en näve nötter varje förmiddag och varje eftermiddag. Det kan innebära att du får äta lite mindre vid huvudmåltiderna, det känner du.
Du äter annars otroligt bra och väl sammansatt. Långsamma kolhydrater, bra vegetabiliskt protein. Bönor ger visserligen inte så högvärdigt proteinvärde, men i kombination med bulgur, råris och så vidare ökar det. Kanske kan ni äta lite mer quinoa, det innehåller en del protein. Och kanske ska ni införa sojabönor på menyn, det är det mest fullvärdiga vegetabiliska proteinet.
Om ni nu ska simma 3 kilometer motströms, så lär ni ju behöva en del muskler, menar jag!!!
Det ser inte ut att stå så bra till på fettfronten heller. Jag antar att du får i dig bra fettsyror genom salladsdressingar, som oliv- och raps, men du kan gott lägga till lite nötter och frön. Både i maten, yoghurten och som mellanmål.
Ni äter inte så mycket fisk! Och får heller inte i er så mycket omega-3. Det bör ni göra något åt! Ta tillskott av fiskolja eller kallpressad linföolja, båda barn och vuxna! Eller inför mer fet fisk på menyn, som makrill, lax och sill.
Du som är lite blodsockerkänslig, se över frukostarna också! Jättebra att du äter ägg, men det gör du inte varje dag. Kan du göra det…? Eller lite keso? Vissa har keso i yoghurten för att få upp proteinvärdet, till exempel. Eller lite proteinpulver i en smoothie? Stabilt blodsocker redan på morgonen ger bättre förutsättningar att hålla det resten av dagen.
Du kan optimera ditt näringsintag ytterligare genom att byta ut knäckebrödet (det passerar snabbt genom magen) mot ett rejält rågbröd med hela korn i. Då får magen lite att jobba med en stund, och blodsockret håller sig stabilt.

Semlan kommenterar jag inte.....

Kör hårt!
/Slösa

Så här såg Slösas meny t under de tre dagar jag baserar mina kommentarer på:

Tisdag
middag Kantarell fritata med bulgur
2 ägg
0,5 dl kantareller
1 vitlöks klyfta
1 msk raps olja
25g chevre
0,5 morot
2 dl bulgur
2 msk persilja
1 dl adzuki bönor
1 msk citron saft
1 semla ( behöver inte skriva vad det är sån va´)

Onsdag
frulle:
2 dl mjölk
1 dl fiber havregryn
0,5 dl hemkokt äppelmos med lite socker
2 knäckmackor med smör och ost
Lunch
som gårdagens middag
1 apelsin
Middag: Soppa på vita bönor och rotsaker
2 dl vita bönor
0,5 morot
0,5 gul lök
1 liten bit rotselleri
1 msk tomat pure´
2 hembakta surdegs mackor med smör och ost
2 dl bulgursallad med morot, bönor och persilja

Torsdag
Frukost:
1 ägg
2 knäckemackor med smör och ost
1,5 dl vanilj yoghurt

Får du verkligen i dig 2 dl bönor per måltid?

Lunch soppa som gårdagens middag
2dl vitkås sallad med yoghurt och dijonsanap

Middag:
Dinkel pannkakor
2 dl havre mjölk
1 dl fullkorns dinkel
1 ägg
kanel
1 apelsin
0,5 dl kokos
2 dl vitkåls sallad med yoghurt och dijonsenap

Vart tog proteinet vägen..? Här kan du äta ett ägg extra, vid sidan av, eller ta en proteindrink. Kanske en smoothie med proteinpulver i som dessert?

efter träningen fika:
3 surdegs mackor med kokt ägg, kaviar och rödlök
1 näve torkad ingefära
Bra med kolhydrater efter träning!

Fredag
frukost:
2 dl vaniljyoghurt (SOCKER!!! Vad är det för fel på vanlig yoghyrt med frukt i? Eller en smoothie med frukt och vaniljpulver, alt. proteinpulver med vaniljsmak. Gott!)
1 mosad knäckebröd skiva
0,5 dl hemkokt lättsockrad äppelmos

Lunch
soppa som onsdagens middag
150g broccoli med 1 msk parmesan och tryffelolja
mer ingefära

Det var riktigt kul faktiskt. Märker att jag nog äter för lite frukt... Blir kul att höra vad Ulrika säger.

2 kommentarer:

  1. Åh, jag skulle också behöva en Personlig tränare i mat :)
    Jag har helt halkat av banan, jag äter bra när barnen är hemma, men nu går de ju i skolan halva dagen..
    Jag borde göra matsedel igen helt enkelt, som jag haft förut när barnen var hemma.

    (Jag var på Passion för Mat idag och provade ostron för första gången!)

    SvaraRadera
  2. Ostron, mums! Zinkrika grejer, bra för män, speciellt ;-)
    Skumpa till?!
    Det kommer för övrigt snart ett litet erbjudande om kostnadsfri, personlig rådgivning, mot att man hjälper oss att puffa för Råsmart. Håll utkik!
    /slösa

    SvaraRadera