torsdag 19 mars 2009

Storkok!


I dag är det hemmadag och storkoksdag. Soja bönor, adzuki bönor och vita bönor. Alla har legat i blöt sedan igår i saltat vatten. Byt vatten och koka enligt anvisningarna på förpackningen, ungefär en timme i de flesta fall. Jag har i ett par lagerblad, 5 svart pepparkorn, 1 skalad halverad lök, 2 morötter i grova bitar och ibland ett par vitlöksklyftor eller en bit chili i kokvattnet till 500g bönor . Jag sköljer dom efter kokning och låter svalna ute i snön innan jag fryser in dom i påsar.
Surdegsbröd med honung och baguette är även på gång. Vi blir hemma hela dagen för att pyssla om degarna...Det tar tid, jag började redan igår, men det blir så bra.
Ungarna gjorde en varsin egen deg denna, det tyckte dom var kul och lugnet bestod i stugan.
För övrigt har våren kommit hit! Katten är tokig och jag har tagit fram min gamla skinnjacka. De säkraste vårtecknen man kan hitta! Solen värmer och det blir mellis ut idag!/Spara

2 kommentarer:

  1. Jag vill också servera mellis ute! Det åt sol men SVINKALLT här. Så vi stannar inne och äter, tror jag.
    SMART förresten med lite smak i bönkoket, ska härmas! Lagerblad är fantastiskt! (Det vet ju en kock, men en amatör får aha-upplevelser även av självklarheter...)
    /Ulrika

    SvaraRadera
  2. Det var första gången jag kokade soja bönor. Dom var helt suveräna, helt annan smak än de konserverade (vilken övrakning...). Ungarna tyckte dom smaka jordnötter. Så jag sa att det var det... Blev liksom ännu godare då./Spara

    SvaraRadera