måndag 23 mars 2009

Är fisken fet nog?

En fråga har dykt upp angående näringsvärdet i odlad lax. Och jag ska försöka svara. Men det är inte enkelt, för hur hög koncentration av de nyttiga fettsyran omega-3 fisken innehåller beror på vad fisken i sin tur fötts upp på, på samma sätt som grönsakers näringsvärde är beroende av vilken jord de odlats i. Det enda man med säkerhet kan säga är att det varierar, det har man sett i tester. Och att vild lax ger mer omega-3 än odlad.
Samtidigt ska man ju alltid ha realistens glasögon på sig: Är det rimligt att vi alla människor på jorden ska kunna äta vildfångad lax tre gånger i veckan?
Näppe.
Det blir till att äta en del odlad, helt klart, och det är bättre än ingen lax alls.
Men ämnet är intressant, själv ser jag fram emot att läsa Marit Paulsens "Lurad av laxen" i påsk. Hon brukar skriva engagerande, den goda norskan!
/Ulrika

4 kommentarer:

  1. Tackar för upplysande information.
    Men är det fantasi för jag känner är verkligen den frysta styckepackade 4 rads slingan av lax lika bra som den färska hos fiskebilen?
    För i min "värld" känns den färska bättre eller är det bara en inbillning?
    Jag frågar alltid vart fisken är fångad och är det skaldjur frågar jag vilken fiskebåt som fångat... som västkustbo vet man att en seriös fiskhandlare vet båten etc.

    Nu till en helt annan fråga .. ursäkta min nyfikenhet o bristande kunskap .. men kan man servera quinoa till någon som har gluten allergi? Det borde väl gå?

    Tack för en alltid lika bra sida.

    SvaraRadera
  2. Quinoa går bra till glutenallergiker, det är glutenfritt. Däremot funkar inte cous cous och bulgur.
    Och fisken, färsk kontra styckfryst...
    Lite läbbigt att tänka på, men fisk vi köper som färsk kan faktisk vara flera månader gammal. Den skeppas på isblock till Kina för att benas ur (billigare där än här) och sen tillbaka på isblock igen. För att säljas som färsk!
    Kan man köpa fisk som har benen kvar och är garanterat "dagsfärsk" är ju det super. Men det finns alltid anledning att vara på pass. Själv är jag inte vidare förtjust i de djupfrysta 4-packen heller, tycker att det är lite som fiskpinnar. Praktiskt med plastigt... Rent näringsmässigt kan jag dock inte säga något om skillnaderna.
    Jag tänker så här: Om man äter fet fisk ett par dagar i veckan så har man kommit betydligt längre än många rent hälsomässigt (betänk att de flesta mest äter fiskpinnar och falukorv!). Några gram omega-3 hit och dit... ja, det kan ju vara intressant, men det är mer finlir.
    Ät lax och var glad! Man blir smart till slut oavsett vilken man väljer :-)
    /Ulrika

    SvaraRadera
  3. Jag vill också ha ha en lokal fiskhandlare som vet vet vilken fiskebåt min firre kommer från... /Spara

    SvaraRadera
  4. Jag håller med. Och bo på västkusten (igen). Fånga krabbor (som man inte äter, men köper större i modeller) till middag...
    I sommar kanske det kan bli lite av den varan!
    /Ulrika

    SvaraRadera