lördag 14 mars 2009

Åttiotalsklassiker med liiiten twist


Lördag kväll. Lille Herman och jag var ensamma hemma. Jag hade fortfarande matleda, men ville ändå gärna ha något gott framför alla festivalmelodier. Matlagning? Inte att tänka på.
Jag rotade runt här hemma och hittade:

1 avokado
lite turkisk yoghurt
1,5 dl frysta räkor
1 lime
1 rödlök
en kruka halvvissen koriander
chiliflakes

Gröpte ur avokadon och mosade den tillsammans yoghurten och räkorna. Hackade i halva rödlöken och ett par korianderstjälkar (de enda icke-vissna bladen fick användas som dekoration bara för att anrättningen skulle se något så när mumsig ut på bild...) Pressade i en halv lime och en nypa chili. Skvätte i lite fisksås också, men hederligt salt hade funkat nästan lika fint.
I med röran i de urgröpta skalen, dekorera med lite räkor, koriander och lime.

KOMMER BESTÄMT ATT LAGAS IGEN!!!

Min nya bot mot matleda: Laga gamla åttiotalsklassiker med asiatisk twist!

Flygande Jacob står på tur, tror jag.

Vad åt man mer på åttiotalet? Jag minns det mest som en massa stabbiga pajer och Filet mignon black and white. Torskblock i ugn. Men det måste ju ha varit mer. Vad??

/Ulrika

5 kommentarer:

  1. En spontan flashback ....
    Skivad kassler i ungsfast form med annanasringar och sås gjord på chilisås och grädde/mjölk. Lite riven ost överst!
    Serverat med ris och grönsallad.
    Ha ha .. här kommer en till ...

    Sparris inlindad i skinka som läggs på en bädd av kokt ris, och samma sås typ som ovan. Vilken härlig tid!

    SvaraRadera
  2. TACK!! Hade glömt båda paradnumren!! Ja, shit vad mycket sås av grädde-chilisås det var på den tiden!
    Ska klura på varianter av dessa klassiker!!
    /Ulrika

    SvaraRadera
  3. Då vi äter mjölk /laktosfritt är Otlys matlagningsgrädde det som vi använder, för kidsen här hemma gillar klassikern flygande jakob! Perfekt att spara ihop kycklingsrester då två kycklingar alltid lagas i lergrytan.
    Fast nu gör jag chilisåsen på kryddor, färsk chili, tomater ..."lite" mindre socker!! :-))

    SvaraRadera
  4. Smart med sockerfri chilisås! Den "vanliga" är väl i princip ketchup med lite peppar i? Antar att man kan ta tomatpuré+chilipulver om man vill göra det busenkelt för sig och slippa hacka färsk chili? Jag får testa...
    Tack för tips!
    /Ulrika

    SvaraRadera
  5. Paella är kockens tips... Allra helst på sommaren då man kan kasta upp alla skaldjur på grillen innan dom dansar ner i saffrans riset.. Mums /Spara

    SvaraRadera