söndag 15 februari 2009

Snart kommer barnbidraget!!

Blev uppvaktad på sängen med frukost igår på Alla hjärtans dag. Maken och ungarna hade stekt ägg i formen till pepparkakshjärtat. Mycket fint.

Senare på dagen gjorde Maja sin skridskopremiär. Hon tyckte det var kul, men ville genast göra balettsnurrar... Jag åkte också skridskor, det var länge sedan sist. Höll på att ramla, knyckte till med ryggen för att parera fallet. Klart att jag sträckte ryggen. Tur att det är sportlov nästa vecka och lugnt på jobbet.

Pappa sköt ett vildsvin till, det sista innan säsongen är över. Ena halvan gick till en jaktkompis, så det blir nog inget till oss denna gång, vi kanske blir bjudna på middag istället.
Vårt lamm är slut så nu är det dags att beställa ett nytt. Jag lovar att redovisa pris, styckning och vikt om någon är intresserad.
Nu, veckan innan barnbidraget, brukar vi snåla lite extra. Det är så lätt att ta av sparpengarna annars, nu när man nästan är i mål... För att klara den värsta delikatessabstinensen köpte jag en stor låda gröna oliver. Jag hittade sorten på "utländsk mat-hyllan" på Coop för något år sedan. Dom ligger i 800g förpackning och kostar 42 bagis! Som hittat. Väl hemma häller jag av lagen och stoppar oliverna i glasburkar, tillsammans med timjan (färsk på sommaren och torkad på vintern), citronskal, vitlöksklyftor och krossade svartpepparkorn. Sedan fyller jag upp burkarna med rapsolja. Vill man använda olivolja bör man blanda den 50/50 med rapsolja, annars stelnar den till en taljboll... Låt burkarna stå ett par dagar så de hinner ta smak. När oliverna är slut kan man använda oljan till dressing/ brödbak/stekolja/pålägg.
Vad ska vi äta denna vecka då? Om vädret håller i sig sticker jag och barnen till Dalarna med syrran och hennes tjejer, då gäller ingen matbudget...
Stannar vi hemma gäller detta:
Söndag: Wokade nudlar med räkor, broccoli och svarta bönor.
Måndag: Rostade rödbetor med fetaost, hummus och quinoa (det smakade bättre än jag kom ihåg...)
Tisdag: Rotselleri och purjolökssoppa.
Onsdag: Pasta med zuccini och morot- och tomatsås.
Torsdag: Dinkelplättar surpris ( vi kockar är mycket för fräsiga namn)
Fredag: Barnbidragskalas à la "no limit"!
Hoppas ni klarar veckan
/Spara

2 kommentarer:

  1. Hej,
    hur ser veckan ut, blir det Dalarne?

    SvaraRadera
  2. Japp, dalarna på torsdag. Passerar knäckefabriken kl 11.00 för digert inköp! /Spara

    SvaraRadera