tisdag 17 februari 2009

Järnkruxet

Vår i stan idag!
Solen skiner, gatan utanför är sopad, så vi fick grusdamm i munnen när vi var på väg hem! Härligt i all sin äcklighet...
Järn ska jag skriva om idag. Jag har fått en fråga av min kollega Helena om de, som äter väldigt lite kött, får i sig tillräckligt av den kluriga mineralen. Det får de sannolikt, men problemet är att vi kvinns också släpper ifrån oss en del, ungefär en gång i månaden. Själv är jag ju gravid mest hela tiden, och nu är det tredje gången på tre år, så mina järnvärden är riktigt risiga. Så har jag inte ätit kött på tio år heller, och kött är ju en bra källa till järn. Det har aldrig varit några som helst problem innan jag blev gravid, men nu kan jag konstatera att lagren är tomma!
Hur som helst. Järn är bra, det behöver vi, barn inte minst. Det behövs för immunförsvaret och för att transportera syre i blodet bland annat. Men vi ska inte ha hur mycket som helst. Män, i synnerhet köttätare, kan sluta grubbla över sina järnvärden, om de inte förlorat stora mängder blod i samband med olycka eller operation. Eller om de är tränar hårt och ofta. Blodgivare brukar också få med sig ett par järntabletter.
Järn lagras i kroppen och det som vanligen kontrolleras på vårdcentralen, hb-värdet, visar bara hur mycket som finns i blodet just nu, inte hur mycket som finns lagrat. Och hur mycket som finns i blodet varierar lite med det allmänna hälsotillståndet.
Så, får Familjen Spara i sig tillräckligt med sin baljväxtkost? Svårt att säga. Gå och kolla, skulle jag rekommendera er. Kött är en bra källa och det ger så kallat hemjärn, som kroppen lätt tar upp. Men nu finns det ju många anledningar att snåla med köttintaget! Kroppen tar upp hemjärnet från kött oavsett om den behöver mer järn eller inte, och det kan ställa till problem. För stora mängder järn är farligt, det ökar antalet fria radikaler och graden av inflammation i kroppen.
Järn finns i vegetabilier också, så kallat icke-hemjärn men det är svårare att ta upp. Järn i fullkornsprodukter ska man inte räkna med alls, däremot är aprikoser och nässlor bra källor. Kalcium, te och kaffe hämmar upptaget, så en nässelsoppa med grädde är inte en så utmärkt idé.
Nässelpreparat och Blutsaft är däremot bra tillskott om man vill vara på den säkra sidan. Och den formen av järn är alltså inte farligt att få i sig i stora mängder. Kroppen tar bara upp det vid behov.
Själv försöker jag få mina risiga järnvärden att stiga med hjälp av Blutsaft. Järntabletter korkar igen tarmsystemet totalt och det är en belastande form av järn för kroppen att hantera. Rent skadligt för till exempel reumatiker. Därför stretar jag på med min Blutsaft och regelbundna fruktsallader med c-vitaminrika frukter som apelsin och kiwi och torkade aprikoser. (C-vitamin ökar tillgängligheten av järn från vegetabilier, så att det kan omvandlas till hemjärn.)
Förra graviditeten blev jag förresten plötsligt och intensivt sugen på BIG MAC!!! Hahaha! Jag fattade ingenting, men jag bejakade suget och åt en. Det smakade FANTASTISKT! Vanlig biff spottade jag däremot ut. Ett par Big Mac till blev det dock. Vid ett senare besök hos barnmorskan insåg jag vad suget berodde på. Järnbrist! När jag fick bukt med det, försvann också suget efter Big mac och det har aldrig hört av sig sedan dess! Spooky...
/Spara

2 kommentarer:

  1. Tack för tipsen! Jag ska ge blod nästa, blir kul att kolla vad jag har i HB.
    Du är inne på min linje, är man grymt sugen på något så behöver kroppen det! Eller...
    Hur som helst känner vi oss piggare. Själva tror vi på att det blev för mycket kött (lammkorvgrillning och mammas biff lindström) som tog knäcken på oss. Inget lite rödbetor och quinoa kan råda bot på... /Spara

    SvaraRadera
  2. Har ni grillat, människor? Mitt i vintern. Eller är det vår nu, verkligen? Just i denna sekund strålar solen på mig, varm och härlig. Primördags, tror jag!

    SvaraRadera