onsdag 25 februari 2009

Slösas dinkelpannkisar!

Vi gör också en hel del pannkakor. Mest är det mannen i huset som steker, men även jag grejar till det ibland. Då brukar det mest experimenteras, med bovete, bovetegröt och allt möjligt (jag ska testa fram ett riktigt bra recept på amerikanska pannkakor till er snart, som är fria från både mjölk och gluten. Jag trodde att jag hade kommit på ett, men när jag gjorde det häromdagen så var det tydligt att NÅGOT VAR FEL...)
Mitt bästa tips är smaksättning! Vaniljpulver (sockerfritt!), kanel eller kardemumma i smeten gör att pannkisarna blir som godis! Dessutom är det smaskens att steka i kokosfett med kokossmak (det finns både neutralt och med smak). Då blir det lite asiatisk touch över det hela, och med lite skivad banan är det som en efterrätt.
/Slösa

5 kommentarer:

  1. Mmmm... här var många intressanta inlägg att läsa!
    Själv har jag idag rört ihop gårdagens potatismos med fullkornsdinkel och havremjölk och lite salt. Stekte å på med lättsockrat äpplemos (gjort på vildapel - vrålgott ;) och kanel. *mums*
    Är mer en efterrätt än riktig mat...!

    Vansbrosimmet, låter intressant!
    Kul om ni skriver här hur uppladdningen ska gå till, i matväg!
    Själv ska jag springa Göteborgsvarvet...

    Ha en bra dag!

    SvaraRadera
  2. Det låter ju jättegott! Som glutenfria fattiga riddare, ungefär! Måste testas! Tyvärr tog allt potatismos slut här ikväll, typiskt.
    Göteborgsvarvet låter ju urspännande, jag siktar på det nästa år! Vi kan definitivt skriva om uppladdning inför långdistanslopp också!
    Lubba på!
    /Slösa

    SvaraRadera
  3. Nu ska här stekas plättar!
    Denna blogg är verkligen kanon ...

    SvaraRadera
  4. Här hemma kör vi ibland med "matpannkankor" ... när en sida stekts klart .. lägger vi riven ost, paprika, ev strimlad skinka, tomat etc på direkt i stekpannan så det nästan blir som en omelett.
    Väldigt gott och mättande.
    Annars brukar vi ibland i rivet äpple i pannkakssmet - prova gärna det.

    SvaraRadera
  5. Äpple ska provas, apselt! Spenat brukar vi fuska i, ibland. Äpple låter godare. Jag tror att Spara brukar köra i rivna morötter. Pannikisar kan verkligen vara mycket mer än mjöl och mjölk!!!/Slösa

    SvaraRadera