måndag 16 februari 2009

No more sjösjuka

Jag har gått runt och känt mig smått sjösjuk i sisådär två månader nu. Bebis i magen retar min kräkreflex och ger mig matvanor som liknar... ingenting!
Jag har mått skit alla mina graviditeter, första gången var värst, andra gången något bättre och nu, tredje gången, har jag klarat mig hyggligt, måste jag säga.
Men det har krävt kompromisser med näringsintaget, ojojoj! Det har varit väldigt mycket vitt bröd och skalade äpplen. Successivt har allt fler frukter och grönsaker kunnat läggas till, liksom pasta, ris och annat lättsmält, men näringsfattigt.

Protein har inte varit att tänka på, i synnerhet inte animaliskt sådant. Roten till det onda verkar vara fisk, kyckling och ägg, säker jag normalt älskar! Det tycks som om min mage inte alls kan smälta det i början av en graviditet. Det kommer bara upp...

Nu verkar det dock vara dags att varva in lite normal mat igen. Jag är så glad. För jag vet att då kommer energi tillbaka, lusten att göra saker!

Ikväll kan det nog alltså bli en bit kyckling kanske. Eventuellt tillagad i vår uppskattade julklapp: Römertopfen! Lergrytan som ska få bli vår alldeles egen lilla köksa! Det ska ju vara en baggis att svänga ihop världens middag i en sådan, har jag hört! Återkommer om det!
/Slösa

6 kommentarer:

  1. Vad bra att du mår bättre!
    Vi är också trötta maken och jag. Vi är inte gravida... Vi äter varierat, som du vet, baljväxter varje dag. Får vi i oss tillräckligt med protein och järn? Hur påverkas kroppen om men äter mycket kött efter att inte ätit något under en längre tid. Kan man påverkas av att köttet är så svårsmält, att man blir trött? /Spara

    SvaraRadera
  2. En lergryta - något som alla borde ha. Min använder jag såväl till matlagning och till att baka världen kanonbröd i.
    Så grattis!

    SvaraRadera
  3. ANONYM: Å, berätta mer om din lergryta! Jag är nybörjare, och inte blev det något ikväll heller (eländet ska ju blötläggas!) Jag tänker mig hel kyckling med en massa rotfrukter, men jag behöver all inspiration jag kan få!!!

    Spara: Det blir ett inlägg om järn i bloggen! Ett mineral jag hyser hatkärlek till, minst sagt... Kött ska jag också skriva om. Min kurs har ju inte direkt omvänt en köttskeptiker, kan jag lova! Så snåla på med köttet, ni! Trötta ska ni däremot inte vara, det får vi råda bot på. Återkommer!
    /Slösa

    SvaraRadera
  4. Min lergryta är glaserad på insidan så jag slipper blötläggningen .... :-)
    Däremot har du helt rätt i att kyckling tillsammans med en massa rotfrukter är ljuvligt. Köper när kyckling är billigt - tinar den o delar i bitar, hel oxå ok.
    Marinera gärna kycklingen i rivet citronskal+saft över natten och sedan placera den i grytan med rotfrukter, paprika, hela vitlöksklyftor, coktailtomater och in i ugnen. Hellre lägre temp o längre tid. Mot slutet tag av locket så det blir fin färg och jag brukar ringla över lite Blue Agave(kaktus sirap).

    Två hela kycklingar får oxå plats och jag köper när det är bra pris och färdiglagar dom för att sedan lägga i frysen.

    Om du vill testa baka bröd -
    5o gram jäst
    4 1/2 dl vatten
    1/2 dl olja
    2 tsk salt
    2 msk sirap
    3 dl rivna morötter
    1 dl vetkli
    1 1/2 solrosfrön
    1/2 dl linfrö
    8 dl rågsikt
    8 dl vetemjöl

    Lägg lergrytan i kallt vatten en halvtimme.
    Rör jäst i ljummet vatten, tillsätt alla ingredienser(mjölet sist). Blanda väl.
    Låt jäsa i 45 minuter.
    Torka av lergrytan och pensla den med olja , även locket. Lägg i degen som ska vara lite kladdig.
    Ställ in lergrytan i kall ugn. Sätt ugnen på 200 grader. Sänk temeraturen efter en timme till 175 grader. Grädda ytterligare i 30 minuter. Låt brödet svalna i grytan.

    SvaraRadera
  5. TACK!
    Min är också glaserad på insidan men jag trodde att man blötla den för att den inte skulle spricka?
    En Römertopf är det.
    Vore ju underbart att slippa det lilla extra momentet. Brödet ska jag också prova, låter jättegott!/Slösa

    SvaraRadera
  6. Kommer ihåg jag la min gryta i blöt över natten precis i början, men nu lägger jag den aldrig i blöt ... oj.. ska man det ?? Så jag frågade min kära mor ..o hon sa att hon inte heller gör det men har hört att det är bra om man lägger den i blöt 10 min innan.
    Jag brukar aldrig ha så hög värme på min gryta, kör ofta med längre tid och lägre värme så allt hinner "gotta" till sig rejält i gryta.
    Hoppas nu du får användning av din gryta. :-))

    SvaraRadera