torsdag 5 februari 2009

EXTRA! EXTRA! Råsmart avslöjar: Den stora Lidlbluffen! EXTRA! EXTRA!

Jag har också gjort något för första gången idag: besökt Lidl. Jag har verkligen hyst skepsis mot Lidl, av många orsaker, inte minst för att de säljer så mycket näringslöst skit.
Men idag gick jag in, i rent studiesyfte. Det första jag såg var en "te-dryck", ett rosa pulver som bestod av socker, druvsocker, färgämnen och smakämnen. Varför kallar man det för en "te-dryck"? Det har ju inte ett skit med te att göra.
Men den stora tanken: Det här är en affär som främst attraherar folk med skral kassa, med sin LÅGPRIS-retorik. Här kan man köpa billig mat, paprikor för 37 kronor kilot, till exempel. Och det är ju billigt. (Frukt- och gröntdisken var dock mest en parentes i butiken.)
Om man nu ser på mat som något annat än belöning (snask) och bukfylla och mer som näring och energi, är Lidl inte alls särskilt billigt. Jag hittade till exempel någon slags "lågprisskinka", den kostade 68 kronor kilot och innehöll 14 gram protein per 100 gram. Det innebär att jag får 2, 05 gram protein för en krona. Jämför med kycklingfilé, som ger 23,1 gram protein för samma mängd kött. Säg att du köper den för 100 kronor kilot. Det ger dig 2,31 gram protein för en krona. 100 kronor kilot för kycklingfilé är inte orimligt.
Enligt min mening är det bättre att köpa ren kycklingfilé, äta två tredjedelar av den till middag och spara resten till frukost. Fyll på med havregrynsgröt om du behöver (för mellanskillnaden, kanske?). Då får du billigare protein och mindre läbbiga tillsatser, PLUS välgörande havre.
Eller - om man tål mjölk - så köper man keso. Då får man 13 gram protein (nästan lika mycket som skinkans 14 gram) per 100 gram. Keso kostar omkring 45 kronor kilot. En MYCKET billigare proteinkälla, alltså!
Exemplen kan bli många, fram med räknemaskinen, folkens!
Ett nytt motto är på sin plats: "Hellre rent kött och havregrynsgröt än skinka med dyra obegripligheter i." Nåt sånt.
/Slösa (eller jag menar Janne Josefsson, förstås...)

6 kommentarer:

  1. Här är en till som är liite skeptisk till Lidl.
    Intressanta räkne-exempel du tar upp!! Må många hitta till denna sida!

    Läste i förra inlägget om Quinoa med...
    Inte gott?!?
    Jag har lagat det lite nu och då och min dotter verkligen älskar det!!! =)
    Det riktigt skiner om henne när jag säger att det blir lax, quinoa och grönsaker till middag.

    Ha en skön dag!

    SvaraRadera
  2. Det billigaste på LIDL är godiset.
    Det vet alla med skral kassa. Det är mest därför man går dit. För att sockershoppa.
    Har man skral kassa på riktigt, ja då sprider man ut sina köp, som förr i tiden.
    Godis på LIDL, tvättmedel på ÖB, frukt och grönsaker av turken på torget osv etc.
    Och då snackar jag förortsbo med noll kontakt med naturen, landet eller eko. Low-budget på mer medvetet sätt, ja det vet ju Spara här på bloggen mycket om!

    SvaraRadera
  3. X-blog: Härligt med en quinoaälskande dotter! Det är väldigt poppis här hemma också, både bland stora och små!
    Anonym: Jo, det var rätt uppenbart att det var socker i alla dess former som är Lidls affärsidé (inte bara i godis utan även i det som saluförs som mat). Det gör mig bara ännu mer skeptisk: Det är riktigt ruttet att locka människor med liten budget att lägga slantarna på just GODIS, när det är näring man behöver!
    Himla präktigt resonerat, eller hur..?
    /Slösa (som också sprider ut sin köp!)

    SvaraRadera
  4. Jag är rädd för LIDL... Hur mycket jag än vill spara kan jag inte köpa en produkt som heter "Korvliknande produkt"... Däremot var jag stamkund hos turken på torget när jag bodde i stan, saknar det lite. Men nu är det bonden istället! Ännu bättre. /Spara

    SvaraRadera
  5. Korvliknande produkt??! Hahaha! Som om inte KORV var illa nog...
    /Slösan

    SvaraRadera
  6. aha, ni pratar lidl och korv! Jag gillar inte heller lidl men gick in för att kolla deras korvar, efter att ha läst många lovord på fetbobba.net om just lids korvar. Vet ni vad jag hittar, jo jätte goda korvar, jag lovar med 80-85 procent köttinnehåll super duper goda. En dag ska jag tvinga med slösa in i en lidl butik och dessutom äta av den inhandlade korven. Så de så!

    SvaraRadera