måndag 9 februari 2009

Skafferifestival!

När det började närma sig midsommar på konferansherrgården där jag jobbade för 10 år sedan stod det "frysfestival" på våra interna menyer i köket. Det betyder "man tager vad man haver" och köper inget nytt innan semestern. Tyvärr ska inte jag ha semester... Jag bara "tager vad jag haver".

Innan jag börjar på denna veckas meny vill jag summera förra veckans. Medan Ulrikas barn skriker efter broccoli och X-blogs dotter vill ha quinoa, är mina små raringar på ett helt annat spår. Vi äter lite kött av ekonomiska och miljöskäl. Oftast bara en gång i veckan. Men den dagen är dom helt galna och skriker: "Mera kött, mera kött!"

Vi kommer att fortsätta på samma spår som förut, och inte dra ner mer på köttet. För då kommer maken och jag bli lynchade...

Strömmingen blev också en hit! Min pappa var här, han är väldigt kräsen på mat, fast han säger att han inte är det. När han är här och hjälper oss att tapetsera eller så tar han gärna med sig mat: "Så man vet vad man får..." Jag har bara varit kock i 15 år!!! Hur som helst tyckte han att min strömming var godare än mammas, ingen dålig kritik!

Nu till denna vecka!

Måndag: Rotsakspytt med quinoa och hummus

Tisdag: Köttfärsås och pasta Mormor lagar!

Onsdag: Chili sin carne med råris och yoghurt

Torsdag: Dinkel pannkaka med keso bananer och nötter.

Fredag: Soppa på överbliven köttfärsås med vitkål och lök.

Lördag: Pasta med pesto och vita bönor

Söndag: Kanske någon kan bjuda på middag? Eller så får vi åka och handla...

Veckans sallad (trummvirvel!!) Vitkålsallad med Ingrid Marie (äpplen), pepparrot, yoghurt och en klick majonnäs. Groddar och rårivna morötter med senapsvinigrette.

Tack för idag, slut för idag./Spara

4 kommentarer:

  1. Jodå, här äts det gärna quinoa MEN så utsågs sambon till Världens bästa kock (du kan ju vara med i en sån där tävling, kom det vidare från dottern, 5 år) när han lagade spagetti och fiskpinnar...!!
    Så allt är inte jättenyttigt här... ;o)

    Här gäller det också så smått skafferi-rensning. Ska bli skönt när det lättar lite på lagret!!

    Ha en bra vecka (med kött TVÅ dagar!!)

    SvaraRadera
  2. Skafferifestival låter kanon! Det ska jag också prova på en dag (lite för att vi har så stora förråd - och verkligen ingen matkällare - men ändå!)
    Men allvarligt, fregadsmiddag: "Soppa på köttfärssåsrester och vitkål"..? HUR piffar du till den i fredgsstyle, undrar en kräsmagad, slösaktig typ som alltid vill ha extra lyx på fredagar? Den blir säkert jättegod, jag bara undrar vad du har för KNEP...
    /Slösa

    SvaraRadera
  3. Synd att svärföräldrarna är här på söndag annars hade ni fått komma hit och ätit..

    SvaraRadera
  4. Näe, köttfärssoppa på fredagen kanske inte är så kul... Glömde jag säga att jag ska på bio och inte kommer käka hemma?
    /Spara

    SvaraRadera