söndag 1 februari 2009

Mera mat...

Det längtas fortfarande efter våren hos oss. Det fick bli svartrot istället för sparris, kallas även fattigmanssparris. Väldigt passande...
Måndag: middag hos brorsan. Bjud hem er på middag hos någon om fantasin tryter...
Tisdag: wokade grönsaker. Kinakål/vitkål, ingefära, morot, vitlök, gul lök, tomat, cirongräs/rivet citronskal och kanske ett par räkor. Koka råris till.
Onsdag: strömming och potatis! Jag älskar! Marinera strömmingsflundror utan ryggfena i dijon senap, lite matlagnings yoghurt, dragon, salt och peppar i ett par timmar. Vänd i rågmjöl och stek i smör. Hurra!
Torsdag: zuccini plättar. Hyvla zuccini på längden och blanda i pannkakssmet med ett par extra ägg i. Stek plättstora. Servera med hummus och bulgur eller annat ännu nyttigare.
Fredag: vegetarisk lasagne på min gamla vanliga linsröra samt spenat och yoghurt.
Lördag: Falafel med sesamfrö, myntayoghurt och quinoatabbouleh. Låter ett land långt borta, men är en finhackad sallad med quinoa (i detta fall, annars bulgur) citronsaft, olivolja, tomat, gurka, persilja och mynta. Jag har även ett bra recept på falafel om någon är sugen.
Söndag: vildsvins stek (tack pappa) med äpplen, svartrot och röda linser. Någon som vill komma på middag?
Sallad denna vecka: kokta morötter med koriander (torkad), vitlök och citron saft. Kidneybönsallad med vitkål, granatäpple och groddar.

Det blev persiskt tema denna vecka. Inte bara lök som tidigare utlovades..
/Spara

3 kommentarer:

  1. Åh, den där middagen med vildsvin låter ju inte fel... (hmmm...inte för att jag vet hur vildsvin smakar, men...) Fast jag känner nog att jag inte kan bjuda in mig, jag vet inte vart ni bor och ni känner ju inte mig...

    Falafel-receptet vore jag intresserad av. Jag jämför lite olika varianter och är nyfiken på hur du gör. Speciellt som du skrev att det är ett BRA recept. Gick inte så BRA för mig sist jag skulle laga falafel... :)

    Tur att det inte bra blev lök i veckans matlista...! :)
    Ha en skön vecka!

    SvaraRadera
  2. Falafelrecept, JA TACK!!!
    /Slösa

    SvaraRadera
  3. Falafel
    1 burk eller ca 2 dl hemkörda
    1 gul lök
    1 vitlöks klyfta
    1 tsk spiskummin
    2 krm salt
    0,5 dl persilja
    2 krm harissa ( svartpeppar, torkad koriander, spiskummin, vitlök typ...)Finns att köpa färdig
    2 msk maizena
    1 msk olja
    Mixa allt till en slät smet. Klicka ut på en tallrik täckt med sesamfrö. Vänd runt och stek i olja. Om dom känns för blöta och har svårt att hålla ihop (kan bero på hur mycket kokta kikärtorna är kokta) kan man ha i lite maizena i sesamfröna när du rullar falafeln.
    Lycka till! /Spara

    SvaraRadera