onsdag 11 februari 2009

Bakterier mot kräk


Kräksjukan härjar här i Stockholm och sjukhusen går på knäna. Här och var ser man folk ila hemåt med ProVivas blåbärsdryck. Den var faktiskt slut på hyllan i min butik idag! Och visst kan man väl dricka blåbärsdryck med goda bakterier och mycket socker, om det är godis man vill ha. För 10 gram av 100 är tyvärr sockerarter i den här fiffiga drycken och det finns ingen anledning att hälla i sig om det är en välmående mage man vill ha.
Bättre val för tarmfloran är antingen kapslar med mjölksyrebakterier, det är toppen och sockerfritt. Till små barn kan man öppna en kapsel och mosa ner i en frukt.
Ett annat (och godare) tips är att göra som man gjorde förr i tiden: Ät mjölksyrade grönsaker! Surkål är underbart! Min lilla 2,5-åring äter det på pannkaka och som snacks! Idag köpte jag en burk syrade vaxbönor från mitt favoritmärke Tistelvind, som jag hittade på nyöppnade Hermans ekohandel (ljuvlig butik!). De kan vara knepiga att få tag i, men Tistelvind har även underbar surkål med kummin och enbär, som finns i många välsorterade mataffärer och hälsokostaffärer. Syrade morötter har de bland annat också, även de alldeles mumsiga!
Nu håller jag visst på att äta upp hela burken. Men då kommer far i huset att bli lite sur. Måste behärska mig tills han kommer hem...
/Slösa

2 kommentarer:

  1. Han inte hem i tid... :-(

    SvaraRadera
  2. Ånej, stackars dig! Bara att kräkas färdigt och sen bygga upp magen igen med sköna bönor!
    God bättring!
    /Slösa

    SvaraRadera