måndag 2 februari 2009

Mjölfiasko



Man måste våga för att vinna, eller vad är det man brukar säga?
I min iver att hitta så bra alternativ till vitt mjöl som möjligt, för jag vill gärna ha en god macka då och då, har jag experimenterat en smula i köket. Jag försökte baka frallor av quinoamjöl och knäckebröd av frön och nötter, inspirerad av olika recept som susat förbi.

Jag tog:
quinoamjöl
spenat
sojayoghurt
jäst
salt
vatten

De jäste fint (kolla de tjusiga bullarna på bilden!) men blev helt oätliga. Till och med min käre, tålige, okräsne sambo spottade ut.

Knäckebrödet då. Jag mixade mandel och pumpafrön till mjöl, tillsatte några ägg (jag HAR sett liknande recept, men inte med just pumpafrön...) och lite salt. Gräddade på svag värme tills de blev knäckiga. Och oätliga.

Men so what??! Ingen utveckling utan kris. Jag är verkligen ingen fena i köket, men jag lagar mycket mat. Ibland är jag så oinspirerad, men ofta leker jag loss med näringstäta råvaror. Det smakar oftast gott. Ibland går det åt skogen. Men så måste det väl få vara när man går utanför upptrampade stigar? Jag låter mig inte avskräckas. Ibland blir det riktiga succéer. Som vår bovetevälling, till exempel, som kom till då Hugo visade sig allergisk mot komjölk:
2 dl kallt vatten
1 rågad msk bovetemjöl
kanel
Vispa och koka upp under omrörning.
Späd med 2 dl havremjölk, gärna kalciumberikad.


Nytt försök med knäckebrödet kommer att göras. Kanske hasselnötter? Solrosfrön? De där pumpafröna tog liksom över. Tror att de var boven...
Tips någon?
/Slösa

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar