måndag 12 januari 2009

Stolt odlare vill utöka


Jag har inte direkt gröna fingrar, stadsråtta och lat som jag är. Det här är vad jag kan åstadkomma i odlingsväg, lite groddar. Men det är min själ inte fy skam!!!
Massor av extra näring ger dagarna i burken, så det är värt varenda sekund av omsorg. Gott blir det också! Framåt våren, när januarihuttrandet är över, ska jag börja experimentera lite med raw food, eller levande föda, som det något märkligt heter på svenska. Principen är att man äter mat som inte har värmts upp till mer än drygt 40 grader och på så vis bevarar man näringsämnen och enzymer som hjälper matsmältningen. (Det ska dock sägas att vissa grönsaker, som broccoli, morot och sparris faktiskt blir näringsrikare om man tillgat dem till exempel wokat eller ångkokat, eftersom näringsämnena frigörs lättare då.) Jag har inga problem med tanken på att äta härliga sallader och massor av groddade baljväxter. Sommartid. Vintertid fryser jag röven av mig av blotta tanken.

Nu undrar jag bara vad som ska odlas i lägenheten härnäst. Finns det något roligare än smörgåskrasse som en köksfönster i söderläge kan klara?
/Slösa

2 kommentarer:

  1. mer läsning!

    :-)

    /Fjällmor

    SvaraRadera
  2. p.s

    mmm som jag gillar era budord på hemsidan!

    SvaraRadera