tisdag 13 januari 2009

Budord och utmaning!


På var hemsida har vi skrivit ned några enkla principer som vi försöker följa. Ett par råsmarta budord, kan man väl säga. Givetvis ska de finnas med även här på bloggen!

- Vardagen håller vi sockerfri (med ytterst få undantag).
- Maten ska innehålla så få konstgjorda tillsatser som möjligt.
- E-nummer är otyg (och alldeles meningslösa ur näringssynpunkt).
- Vete kan man leva utan, men det är gott en gång ibland.
- Vi tar det lugnt med komjölksprodukter. Det är onödigt att hänga kossor i spenarna (om man inte är kalv).
- Kött är bäst från gräsätande djur (det vill säga vilt, ekologiskt nötkött eller lamm).
- Vi väljer ekologiskt och närproducerat så långt det är möjligt.

Näringsnörden i stan har lite svårt med ambitionen att köpa närproducerat. Det är enklare för kocken på landet. Men man kan åtminstone satsa på ekologiskt. (Varför man bör göra det kommer vi att återkomma till - många gånger.)
Jag - näringsnörden - tävlar med mig själv. Jag vill att så stor del av matkassarnas innehåll ska vara ekologiskt. Coop gör det enkelt för en. Där kan man se på kvittot hur mycket man har handlat miljömärkta varor för.
Nu utmanar jag alla kära bloggläsare att tävla med mig! Vem kommer upp i störst andel miljömärkta varor kommande vecka?
Själv har jag precis varit och handlat och läser fick följande resultat: 392.83 kronor av totalt 587.43.
Rätt okej.

/Slösa

3 kommentarer:

  1. Mums, ser fram emot julgransplundringen.

    SvaraRadera
  2. härlig utmaning!

    Räknas frysboxen som affär...?

    ;-)

    SvaraRadera
  3. Fjällmor, jag tror inte att vi har en chans mot dig... Kan du tänka dig att avstå utmaningen? :-))
    /fegisen Slösa

    SvaraRadera