måndag 26 januari 2009

Det var den veckohandlingen...

Alltså. Jag är världens största slarva. Inspirerad av Sparsamma kocken hade jag skrivit en fin veckoplanering, räknat ut vad vi kunde få rester av och tänkt till både näringsmässigt och ekonomiskt. Så skrev jag en inköpslista utifrån planeringen, gick till affären, kom hem, packade upp och kände mig allmänt härlig.
Idag om jag hem efter en dag på min utbildning till kostrådgivare, redo att kasta mig över min planerade matlagning.
MEN MATSEDELN ÄR BORTA!!!
Jag har ingen aning om hur jag hade tänkt när jag handlade. Nu finns en massa saker i mitt kylskåp som jag måste försöka komma på spännande sätt att kombinera. Till middag blev det istället till att nalla på barnens luncher, som vi förberedde för hela veckan igår: lammfärsbullar med morot i, kyckling- och broccolifrikadeller, boveteplättar och granolabars.
Utmaning till kocken: Hjälp mig skapa fem middagar av det som finns här: frysgrönt, getost, kyckling, ägg, quinoa, cocktailtomater, vitkål (!), morötter (!), rödbetor (måste ha tänkt chèvre+rödbetor?), palsternacka, scharlottenlök, champinjoner, apelsinjuice, passerade tomater, krossade tomater, kokosmjölk, risnudlar, diverse frön och nötter, kidneybönor, kikärter, mungbönor och svarta bönor.

/Slösa

3 kommentarer:

  1. Här är ditt kylskåp!
    Tomat soppa med apelsinjos, morot, palsternacka och kidneybönor.
    Rödbetor med getost frön och nötter samt quinoa och vitkålssallad med dijonsenap.
    Falaffel panerade i sesamfrö. Med libanesisk morotssallad(morötter kokta i stavar, fräs med spiskummin,kayennepeppar,ingefära,salt o peppar avsluta ned färsk koriander, persilja och citron saft och servera kall)
    Wokad kyckling med svarta bönor, kokosmjölk och risnudlar.
    Tapas fredag!!! Spanska champinjoner. Koka god tomatsås med lite salvia, bryn svampen och vänd ner i såsen. Ha aioli till. Tortilla (potatis omelett) gjord på palsternacka. Köp oliver!!
    Hoppas det smakar!

    SvaraRadera
  2. Läste jag inte här hos er, någon gryta med kikärtor och kokosmjölk?!
    DET tycker jag låter intressant!
    Kokade kikärtor igår, så nu får jag väl ta och göra nåt av dem idag! Kanske sån gryta?!

    Tycker detta är en kreativ och inspirerande mat-blogg, så jag har lämnat er en utmärkelse på min blogg, som ni är välkomna att hämta!

    Ha en bra dag!

    SvaraRadera
  3. Tack snälla X-blog, vi ska kila in och kolla dina bloggar också! Basta!

    Spara: Du är ju helt fantastisk! Vilken överlevnadskonstnär du är!!! Jag har dessutom allt hemma utom persilja och oliver! Och apelsinjuice, för den råkade jag dricka upp =) Åååå! Du har räddat min vecka!

    SvaraRadera