fredag 16 januari 2009

Morotssoppa



Kanske skulle tala om att bilden i förra inlägget inte är huset på landet utan jordkällaren...

Gårdagens middag blev morotssoppa. Mina barn gillar soppa men igår käkade dom bara krutonger.
Jag tänker inte skriva ut att det ska vara ekologiska råvaror, det har ni väl förstått vid det här laget...

Morotssoppa, 4 portioner
4-5 morötter skalade, i skivor
en bit rotselleri i små bitar
10 cm purjolök i grova bitar (ta det vita annars kan soppan bli lite grå)
2 msk rapsolja
timjan (jag hade bara torkad hemma färsk hade varit godare)
salt och vitpeppar
kokande vatten (från vattenkokaren)
Fräs grönsakerna (och timjan om du använder torkad) med oljan någon minut utan att det tar färg. Häll på vatten en knapp liter, det är bättre att späda när soppan är klar om den blev för tjock.
Koka tills grönsakerna är mjuka, cirka 10 min.
Mixa med mixerstav tills soppan blir slät.
I med salt och peppar, späd med mer vatten om det behövs.

Medan soppan kokar kan man göra krutonger i ugnen. Sätt ugnen på 200 grader, gärna varmluft. Skär grovt bröd i tärningar, man behöver inte ta bort kanterna. Ha ut på en plåt och droppa över lite olja och pressa/riv i en vitlöksklyfta. Kanske lite persilja om man har.
Blanda om och grädda tills de får fin färg. Rör om då och då och passa så de inte bränns. Det tar ungefär 10 min.
Vid servering ställ fram lite smulad fetaost. Ängalmarks är god tycker jag, den är inte så salt och har god syra.

Nu ska jag göra grenola bars!
/Spara

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar