onsdag 14 januari 2009

Mellis


Vi har gjort granolabars! Eller müslibitar, kanske man ska säga.
Ett utmärkt alternativ till en 2,5-åring som inte har någon botten och lika perfekt till en 11-månaders kille som kan bli lite trött på gröten (tråkigt att bli matad med och väldigt svår att själv sleva in).

Vi brukar köpa dem och ha med på utflykter av olika slag, men de är onödigt dyra och borde vara enkla att göra, tänkte jag. Så jag provade mig fram och lärde mig att det var väldigt enkla att göra!

Vi tog:
10 osvavlade aprikoser som vi klippte i små, små bitar
3 dl havregryn
1/4 tsk stevia (söt ört som inte ger sig på blodsockret, kan köpas i välsorterad hälsokost. Alternativt kan man ta 1-2 tsk björksocker eller 1 msk honung.)
1 dl koncentrerad äpplejuice
3 msk ekologisk kokosolja, varav en till att smörja formen (rapsolja går också fint)

Blanda alla torra ingredienser. Häll på olja och juice, rör runt. Det ska bi en våt massa. Eventuellt kan du tillsätta en skvätt vatten.

Smörj en sockerkaksform, avlång variant. Häll i smeten, platta till ordentligt med knogarna, det ska verkligen bli en sammanpressad kaka.

Grädda i 30-40 min, 150 grader. (Jag har en effektiv varmluftsugn, som tar en del av vätskan. Man får känna sig fram. Kakan ska inte få färg. Den ska torka ihop, men inte bli helt snustorr. Så när den känns mjuk och något fuktig är den klar!)

Vänd upp på plan yta och skär i bitar!

MUMS!

/Slösa (för dagen förklädd till Spara!)

8 kommentarer:

  1. Vad tar man istälet för äppeljuice när man inte tål äpple?

    SvaraRadera
  2. Blomman, jag skulle ta vad saftigt som helst, sockerfritt! Jag skulle kunna tänka mig en blandning av mosade hallon eller jordgubbar och vatten, kanske?
    Jag tog äpplejuice för att ge lite saftighet och smak. Saftigheten kan man ju med bara vatten, om man är allergisk mot frukt och bär.
    Sak fundera vidare och prova mig fram...
    Tranbärsjuice, kanske? Granatäpple? Mosad banan?

    SvaraRadera
  3. Tranbär lät väldigt gott! Kan man baka in hallon tro?
    Andra gryn också? Frön?
    Eller kommer man för långt ifrån originalet då?

    SvaraRadera
  4. Hallon - jag vet inte, men kan man alltid prova, tänker jag!
    Nötter och frön, givetvis! Nu gjorde jag bara en superbasic variant, utan hacka och mala. Men för tusan, blanda på, bara!
    Recept är till för att utvecklas!
    Kom på den här möjligheten också: Man kan ju blötlägga aprikoserna innan bakning. Dels blir aprikoserna mjukare och saftigare, dels får man ett sätt vatten som man kan använda som vätska i baket!

    SvaraRadera
  5. Bra idé med att blötlägga aprikoserna. Inte för mycket vatten bara, om man vill ta tillvara på saften. Blötlagda, osvavlade aprikoser blir ju dessutom världens godaste marmelad. Blötlägg över natten. Koka några minuter. Mixa. Klart. Mums. Inget socker i sikte.

    SvaraRadera
  6. Ewa! Tack för tips!! mera, mera!!

    SvaraRadera
  7. Vi har provat aprikoser i blötvarianten! Mums! Inlägg om det i bloggen!

    SvaraRadera