måndag 19 januari 2009

Ny vecka och ny meny

Ny vecka och ny meny.
Majas kycklingbitar (det vill säga bönbiffar) och Selmas dinkelplättar är
naturligtvis med!
Måndag Rissallad med råris, rött ris, kikärtor, broccoli
och morot. Serveras med vitlöksyoghurt.
Tisdag Kantarellsoppa gjord på havredryck samt bön-
och citron bruschetta.
Onsdag Gratinerad ratatouille med getost,
solrosfrön och fullkornspasta.
Torsdag Dinkelplättar med fruktsallad.
Fredag Tacos... Får skylla på att barnens kusin
kommer, så vi ska fredags mysa...
Men röran till blir samma som till tortillabröden (med röda linser) förra veckan.
Serveras med salsa (tomat, lime, koriander och rödlök), avocado, majs och sallad.
Lördag Bönbiffar med dijongrönsaker. Vitkål,
morot och broccoli kokas så att tuggmotstånd finns kvar. Värm crème fraiche (eller annat
alternativ) tillsammans med ett par teskedar dijonsenap och en riven vitlöksklyfta. Vänd ner
de väl avrunna grönsakerna.
Söndag Ugnbakad hokifilé (bra alternativ till torsk) med blomkålspuré.
Till det blir det palsternacka, fänkål och morot som också bakas
i ugnen och sedan vänds i citronvinägrett .

Groddar finns alltid hemma. Vardagssallad är morötter och vitkål. Isbergsallad köper jag inte på vintern (bara till tacos!). Den är svindyr och näringsfattig. Kikärter och bönor köper jag Saltå kvarns torkade och kokar själv.
Det kan verka lite väl ambitiöst med denna lista, men jag spar tid och pengar på den. Mitt yrke gör att jag är van att skriva menyer, kanske lite fusk... Jag vet. Med det blir kul efter ett tag, jag lovar. Varsågod att planka om fantasin tryter. Inköplista får du skriva själv!
/Spara

2 kommentarer:

  1. Men du istället för att handla tillsammans kanske du kan handla åt mig åxå, ta bara dubbla din lista...
    Or even better, vi ses i Bolan kl 17 varje vardag, maten klar då?

    SvaraRadera
  2. Hinner du hit på en halvtimme får du soppa o macka. Sen får du diska o lägga barne´n som tack för hjälpen.../Spara

    SvaraRadera