torsdag 22 januari 2009

Smarriga frukostbullar


I senaste numret av Allt om mat (som jag läste hemma hos min mamma) fanns ett reportage som de kallade Nystart. Riktigt bra, måste jag säga. Rakt av snor jag ett brödrecept och hoppas att de provbakat det, för det har inte jag.

Jag la in en bild på mynta och lite sallad från min trädgård. Vill att det ska bli sommar! Frökatalogerna har kommit och vill komma igång nu!

Eget bake- off bröd med hasselnötter och gojibär 15st
50g hasselnötter
50g torkade aprikoser (behöver jag skriva osvavlade?)
50g jäst
3 dl vatten (37°)
3 msk rapsolja varav en till pensling
1/2 dl gojibär
1 tsk salt
ca 8 1/2 dl siktad dinkel (500g) varav 1/2 dl till utbak
1dl blandade frön att strö ovanpå fröna.
Rosta nötterna i ugn eller het panna och gnugga av skalet. Hacka nötter och aprikoser grovt.
Lös upp jästen i vattnet och tillsätt övriga ingredienser, men tänk på att spara mjöl,frön och olja enligt ovan. Arbeta degen ordentligt i 5 min. Låt jäsa under handuk i 30 min.
Ta upp degen och arbeta den ordentligt. Dela degen i 15 bitar och rulla (riv) bullar. Lägg dom på bakplåtspapper på en plåt (kolla att de får plats i frysen...). Låt jäsa i 30 min. pensla med olja och strö på frön. In i frysen. Täck med plastfolie.
När det sedan är dax för lyxfrukost är det bara att värma upp ugnen till 250° och grädda bullarna direkt från frysen. Jag skulle nog byta plåt till en rumstempererad plåt för att inte sänka värmen för mycket i ugnen. Lycka till! Vore kul och höra om resultat.
/Spara

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar