onsdag 21 januari 2009

Goda kylskåpsvänner

Sparsamma kocken får familjen att nöja sig med vitkål och morötter vintern igenom (inte riktigt, kanske...) Själv är jag en luststyrd ätare. Jag kan inte äta billigt och nyttigt, jag tycker bara synd om mig själv och köper godis som plåster på såren. Och det gynnar varken hälsa eller ekonomi.
Min strategi är istället att köpa och laga så god mat, att jag blir fullt tillfredsställd på det jag har på tallriken. Gärna lyxigt, alltid enkelt, praktiskt och nyttigt. Några saker finns ofta i mitt kylskåp, färdigt att ta fram så att en bra måltid snabbt kan serveras oss blodsockersvajjiga familjemedlemmar. Latmansmat, om du vill.
Den här veckan finns det kokta rödbetor med olja, vitvinsvinäger och rosmarinsalt, quinoa kokt i Biofoods glutamatfria buljong, svarta bönor och citronhummus. Bara att ta fram och mixa ihop sin plate du jour!


Rosmarinsaltet är busenkelt: 1 del rosmarin (kör tills det blir ett fint pulver i kaffekvarn, så slipper man känslan av att tugga barr) och 1 del havssalt. Blanda ihop. Klart! Skulle du inte tycka om saltet, så kan du alltid hälla över olivolja så att det täcker, röra om och vips: En finfin saltscrub för långa vinterduschar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar