måndag 12 januari 2009

Harald och groddarna

Vilka fina groddar du har!
Har du testat potatis i parketten? Vi på landet har hört att ni gör så i stan...
Annars går det att odla sallad och örter inne på vintern. Men tyvärr behöver du nog en lampa och dom är sällan snygga...

Mitt första kockjobb direkt efter gymnasiet varpå en vegetarisk restaurang. En lunch kom en liten pojke in med sina föräldrar.
Han bar en mossgrön vadmalshistoria med stora trä kappar. Väl framme vid sallads buffén utbrast den ömma modern:
-Åh titta Harald groddar! Som du älskar!
Herregud, tänkte jag. Hur töntigt får det bli...
Nu sitter jag här... Med ungar i organisk bommull...Som varje dag leker tomteskägg med sina middags groddar...

Försökte vara förutsende och börja med kvällens middag redan igår. Röda linser, lök, morötter, vitlök, krossad tomat, torkad koriander, spiskummin, chili och peppar. Kokades ihop till en tjock gryta och rullades in i fullkornstortillas. Och idag när jag hade 15 min på mig att fixa middag ställde jag bara in formen i ugnen och snurrade lite vitkål i dijonsenap och olja. Klart! Känner mig rätt nöjd faktiskt.

Skulle behöva ett bra grenola recept till grannfrun, har någon det?
/Spara

1 kommentar:

  1. Låter gott det där - ska testa snarast. Båda varianterna.
    Och både hemsida och blogg känns som en välbehövlig inspirationskälla!

    SvaraRadera