söndag 11 januari 2009

Sitt fint gamla kock


Vad är då den största skillnaden mellan en näringsnörd och en kock?
En kock går alltid på smaken, har svårt att motivera sig till att äta ett "mindre gott " men giftfritt/osötat alternativ...
Medan en näringsnörd knappast behöver tänka innan den knaprar i sig sina svavelfria aprikoser.
Kocken rynkar på näsan.

På vilken sida står då jag? Mittemellan ungefär. Vissa saker väljer jag att se mellan fingrarna på... Som min bakning. Socker är svårt, inte för att jag skulle sakna det särskilt utan kallskänkan i mig säger att det inte går att baka på något annat vis än det jag lärde mig som kockelev för 15 år sedan.
Min man bakade äppelpaj igår och glömde sockret (det kulle aldrig kocken göra)... Den blev skitgod. Det var strödadlar och russin i så inget socker behövdes...
Det går att lära gamla kockar sitta men det tar lite tid. Så det så.
/Spara

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar