onsdag 2 september 2009

Örtpesto på menyn

Idag jobbar jag med recepten inför min och Ulrikas kurs för medborgarskolan i oktober. Det är svårt att välja vad som ska med... Men det blir lite av allt, samt mina bästa kock knep... Eller kanske mina näst bästa! Det är bara att anmäla sig!
Vecko menyn är klar, aningen förkortad denna gång eftersom jag ska till Gotland med familjen och äta mig igenom allt lokalproducerat. Smask! Undra om man kan få böta för övervikt på färjan? Kommer gälla både bagaget och mig...
Måndag: Purjolökspaj
Tisdag: Jordärtsskocks soppa( recept finns i tidigare inlägg), toppad med kantareller stekta med äpplen och gröna linser
Onsdag: Zucciniplättar ( recept finns i tidigare inlägg) med potatis pure´och gröna linser rörda med turkisk yoghurt och dijonsenap
Torsdag: Spagetti örtpesto, rostad paprika och sojabönor.

Örtpesto
2 nävar blandade örter
2 dl rostade solrosfrön
2 vitlöks klyftor
1 dl riven parmesam ost
1-2 dl kallpressad rapsolja
salt och vitpeppar
Mixa allt medstavmixer. Mängden på olja beror på hur tjock du vill ha den. Tjock som pålägg till avocadomackan eller tunn till sallads dressing eller pasta sås.
Tips på gårdar/producenter att besöka på Gotland emottages gärna!/Helena

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar