söndag 27 september 2009

Haga vs. Vasa

Lördag förmiddag:

Hedda hade en orolig natt och vi har sovit bättre… Men solen strålade och jag tog en rask promenad till Hagaparken, där Henrik och sönerna mötte upp efter att ha uträttat några ärenden med bilen. Hedda sov i vagnen, Henrik och jag turades om att leka med barnen och träna. Henrik sprang och jag… lufsade, kanske är en passande beskrivning?

Sen blev det lunch. Varsin burk makrill, avokadohalva och rågbröd till oss gamlingar. Ekologiska köttbullar och minimajs till barnen, eftersom man tänker ”barnvänligt”. ”Kan jag också få fisk?” bad Hugo, så det fick han förstås.

Några svenska plommon på det och sedan lite råsmart chokladkaka från i fredags (recept i bloggen) – syndigt god, på enbart oskuldsfulla råvaror – och kaffe.

Minipaket med russin till barnen, eftersom man tänker ”barnvänligt”.

”TITTA! TITTA!” hojtade Herman och det betyder ”hit med kaka!” Så det fick han förstås.

Därpå lite mera lek, flyga drake, galoppera som en häst, springa ”klara färdiga gå” och kättra i träd innan vi packade ihop oss i bilen in till stan igen, rosiga och svettiga.

 

Söndag förmiddag:

Hedda sov som en gris mellan 22 och 07, med ett kort nattmål vid 4. Tack! Så vad gör man när man är utsövd?

Jo, packar iväg hela familjen till trånga Vasaparken, där sura morsor hökar över sina småttingar och pinkar revir, slåss i gungkön (är det inte barnen som ska göra det?!) och läxar upp varandras barn ohämmat. Så vi gick och fikade. Blåbärspaj, cheesecake och latte. Ungarna hoppade i fönstret och räknade bussar, fick myror i brallan efter sina glassar och vi började hyssja. Henrik fick gå ut med gossarna medan jag ammade tröttmössan Hedda. Sen hoppade vi i höstlöven hela vägen hem. Gott och trevligt, jodå, men en Råsmart förmiddag i Hagaparken där man får hojta och hoppa oavsett om man är liten eller stor passar nog mig bättre.  

1-0  till lördagens Råsmarta upplägg alltså.

/Ulrika

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar