onsdag 16 september 2009

Glutenfri fisk??!

Hedda och jag var på krogen igår. Toppen! tyckte hon och ville inte alls sova snällt i vagnen som jag hade räknat med. Nej, nej, tjejfest vill man inte missa och jag förstår henne.
Vi var på Stockholms fisk, inget speciellt ställe, men döm om min förvåning när min kompis glutenallergikern frågade sig fram vad hon kunde välja på menyn som inte innehöll gluten. Hon hade bespetsat sig på en fiskgryta.
- Jo, vi har glutenfritt bröd, upplyste servitrisen. (Grytan serveras med vitlöksbröd enligt menyn.)
- Men själv grytan, är den fri från gluten?
- Eh, nej... de ska börja reda med maizena, men än så länge är det vanligt mjöl tror jag...
- Skulle du kunna kolla?
Hon gick iväg, ringde köket och kom tillbaka:
- Det är vanligt mjöl i grytan.
- Jaha, vad ska man ta då...? Den här? Den här? Eller den här? Nähä, den här då?
Väninnan pekar på allehanda rätter, men nix, nix och nein. Gluten i rubb och stubb.
- Antingen äter du gluten, eller så går du härifrån, sa hon inte, servitrisen utan servicekänsla. Hon sa ingenting.
Jag lade mig i lite trevande:
- Ni kanske har en kreativ kock som kan komma med ett förslag på vad man kan äta om man vill ha en fiskrätt utan gluten? 
- Mmm... nja... Det beror på hur mycket de har att göra.
(Det var bara vi och två till i restaurangen, klockan var 17.30...)
- Kan du kolla med köket?, manade jag på. 
Motvilligt gjorde hon det och kom tillbaka med beskedet att de kunde göra en fiskgryta utan mjöl.
Hur svårt kan det vara??! 
Allvarligt. 
Och varför har man glutenfritt bröd på en fiskrestaurang, när man inte har en enda fiskrätt utan gluten på menyn - och dessutom helt saknar fantasi att anpassa rätterna när en glutenallergiker kommer på besök?
Man häpnar. Och kommer inte tillbaka. 
/Ulrika

1 kommentar:

  1. Ja, det är svårt med gluten. Min kompis var på Zink Grill och fick beskedet att brödet var glutenfritt men se, det var det inte kom de senare fram till..Men det var ju ingen fara, hon hade ju inte ätit så mycket... *ler ironiskt*

    SvaraRadera