söndag 27 september 2009

Deppigt

Jag helammar fem veckor gamla Hedda och är så glad att alla tre barnen både gillat och blivit mätta av bröstmjölk de första späda månaderna. Enkelt, praktiskt, billigt för mig, sunt för barnen.
Man vet ju att det man äter, dricker och har lagrat i kroppen överförs till barnen, men vem fasen orkar tänka på hur eländigt det egentligen är?
Idag läste jag en intressant, men nedslående, undersökning som gjorts i Danmark. Forskare från Rigshospitalet har jämfört danska och finska kvinnors bröstmjölk och sett att danska kvinnors bröstmjölk innehåller oroväckande höga halter hormonstörande kemikalier, mer än de finska kvinnornas. Bland annat dioxiner, PCB, pesticider, flammhämmare härjar i bröstmjölken som bebisen äter och all denna skit tar sig in i våra kroppar via besprutningsmedel, flammhämmare i kläder, möbler och datorer, kosmetika och rengöringsmedel.
Dessa hormonstörande gifter förs över från mor till barn redan under graviditeten och forskarna tror att de ligger bakom testikelcancer och missbildningar på könsorganen, som tyvärr blir allt vanligare.
Skadan är alltså redan skedd för min del. Gifterna finns lagrade i min fettvävnad och jag gjorde inga avancerade detoxprogram inför någon av graviditeterna. 
Att jag ätit ekologiskt och valt kosmetika utan parabener i stor utsträckning i fler år tror jag är marginellt i sammanhanget, tyvärr.
Bara att packa ihop? Nej, men man kan ju erbjuda sig själv och sina barn en giftfri tillvaro så gott det går, trots att man bor mitt i stan.
Enkla åtgärder är ju att hålla sig ifrån kosmetika med parabener, giftiga rengöringsmedel och besprutad mat så långt möjligt.
Ekologisk mat känns självklart, kosmetika köper jag mest från Fait in nature, Lavera, Dr Hauschka, Weleda och Urtekram. Urtekram gör också bra rengöringsmedel.
Kläder kan jag köpa bättre. På vägen till dagis ligger Camilla Norrback, som gör superfina, ekologiska kläder. Där har jag förstås blivit kund! 
Men datorer, möbler...?

Deppigt är bara förnamnet. Nästa blogginlägg ska bli skojigare, jag lovar!

/Ulrika

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar