fredag 18 september 2009

Humor in the city (+3 godisrecept!)

I morse vände vi i dörren när vi kom till dagis. Halva personalstyrkan var på vift och ett av barnen rosslade som en gammal rökare. Det skrämmer mig lite, speciellt i dessa dagar...
Så vi gav oss ut på eget äventyr, tog tunnelbanan till pappas jobb och fikade. Normalt tar resan 5 minuter, men med tre barn (varav två nyfikna) tog det en timme. Ingen brådska alls. 
På pappas jobb blev det sockerorgie (mums en fredag) och sen begav vi oss av hemåt. Det tog tid. Herman blev mer och mer otålig, vi åkte fel med tunnelbanan (!!), Hugo var trött och bröt ihop när han inte fick trycka på hissknappen. I vagnen började Hedda knorra efter mat. Jag, med koffein och socker i kroppen, började känna mig lite svajig och irriterad, mitt i city med en massa ålande, vrålande barn som ville hela andra saker än jag. 
Inför vägvalet att bli sur och ryig morsa ("KOM NU! NU GÅR VI HEM! VI HAR BRÅTTOM! KOM NU SA JAG!!") eller välja humor ("shit happens!") valde jag det senare.
Men uj! vad jag aldrig mera går ut med hela sällskapet utan små blodsockervänliga mutor i väskan. 

Därför har jag nu laddat med dessa godsaker, som funkar lika bra till fredagsmyset som survival kit vid blodsockerfall in the city eller försenad lunch! De innehåller fina fettsyror och vettiga kolhydrater. Har man i proteinpulver (det hade jag i två av recepten) får man dessutom protein, som också gör sötsakerna snällare mot blodsockret! 

Proteinbomber
1 dl hasselnötter
1 dl russin
4 msk proteinpulver (gärna med vaniljsmak)
1 tsk kardemumma
2 msk kokosolja

Kör nötter i matberedare till de är finhackade. I med resten av ingredienserna och kör på hög hastighet tills det blir en tofféaktig smet. Rulla till små bollar. Jag rullade dem med sesamfrö på händerna, det blev fint!

Chaikola
1 dl mandel
1 dl mörka aprikoser (Saltå kvarns är toppen!)
1 tsk kanel
1 tsk ingefära
1 msk kokosolja

Mixa mandel, sen i med resten av ingredienserna. Rulla till små bollar eller forma till "kolor".

Proteinkola
1 dl cashewnötter
1 dl dadlar utan kärna
4-5 aprikoser
4 msk proteinpulver (gärna med vaniljsmak)
1/2 tsk vaniljpulver (ej vaniljsocker) ELLER 1/2 vaniljstång (både stång och frön)
2 msk kokosolja

Mixa först nötterna till pulver, sen i med alla andra ingredienser. Kör tills det blir tofféaktigt. Rulla till små bollar, gärna i kokos!

Nu ska jag väcka älsklingarna och bjuda på dessa godsaker. De får havremjölk till, själv tar jag lite grönt te!

/Ulrika

1 kommentar: