fredag 2 oktober 2009

Träningsdrinkar


Mot bättre vetande har jag så smått börjat springa igen. Sakta och försiktigt, det har trots allt bara gått sex veckor sedan jag födde barn, så egentligen är det dåligt omdöme, jag vet. Men jag älskar att springa och jag behöver varenda liten endorfin jag kan få (jag längtar våldsamt efter att få sova hela nätter igen)! Så länge det känns rätt, så ÄR det rätt, tänker jag.

Träning är super för kroppen, men det innebär också fler fria radikaler i kroppen. Fria radikaler skyndar på oxidationsprocessen i kroppen och motverkas med antioxidanter. Därför är det viktigt att fylla på med goda antioxidanter både före och efter träning.
Här kommer två recept på antioxidantrika smoothies, som både är godare och betydligt bättre än de gräsliga, sötade varianterna man köper på gymmet.

Fitnesshake
  • 1/2 broccolihuvud
  • 1 banan
  • 2 dl äpplejuice (gärna ofiltrerad)
  • 4-5 msk proteinpulver
  • 2 msk linfröolja
Mixa juice och broccoli först, mata på med bananen när broccolin är flytande. Det fastnar lätt i mixern om man kör i för många fasta ingredienser samtidigt. 

Antioxidantbomb (på bilden)

  • 2 dl kallt rooiboste
  • 1 dl frysta blåbär
  • ½ avokado
  • ½ mogen banan 
Mixa och njut!

Kör hårt!

/Ulrika

2 kommentarer:

  1. Provar antioxidantbomben efter springtur - den är jättegod! Ska man använda speciellt rooiboste? Jag tog lösvikt med jordgubb- och havtornssmak och det blev som sagt lyckat.

    SvaraRadera
  2. Man kan ju ta precis vad som helst! Jordgubb och havtorn låter supergott! Själv hade jag ett man vaniljsmak, men det går fint med naturellt också. Men helst ekologiskt, förstås...!/Ulrika

    SvaraRadera