söndag 25 oktober 2009

Gröt

Gröt måste väl ändå vara världens mest oglamourösa maträtt. Billigt, nyttigt, vardagligt, oestetiskt - men ack så gott. Tycker jag. I synnerhet så här års, då man verkligen kan behöva all värme man kan få. En tallrik mjuk, vänlig, värmande havregrynsgröt är som bomull i magen.

Själv äter jag gärna gröt, havre eller bovete, med massor av kryddor, som ingefära, kanel och kardemumma. Dessutom har jag gärna i lite strödadlar och bananbitar. Alltid lite linfrön och om jag orkar och hinner lägger jag ett par hasselnötter och mandlar i en påse, bankar hårt med en gryta (att hacka tar ju 100 år och nötterna sprätter bara runt i hela köket).
Har vi kokt quinoa i kylen rör jag gärna ner lite av den i gröten. (Till Hugos förtvivlan: "Quinoa är inte frukost!") 
En skvätt havremjölk på det hela och sen: MUMS!

Just nu är gröt extra på tapeten: Lilla Hedda 2 månader är så hungrig. Trots lååånga amningsrace på kvällarna har hon svårt att bli riktigt mätt inför natten. Men om en dryg månad kan vi så smått börja introducera lite mumsig gröt. Det brukar göra underverk på nattsömnen för de små.

För Heddas del väntar bovetegröt, först slät gröt på bovetemjöl, lite senare på bovetegryn. Det går på ett kick att koka, är näringsrikt och lågallergent. Inte riktigt så kletigt som havregrynsgröt heller. Industrigrötarna* kommer inte över tröskeln hos oss, de innehåller skummjölkspulver, mjölkprotein, socker (maltodextrin) och fett som lätt kan härskna. Barn behöver fett, men de behöver BRA fett. Till exempel lite kallpressad kokos- eller rapsolja i gröten. Eller en sked linfröolja är också bra (den är väldigt värmekänslig och jag skulle inte ha den i varm gröt. Bättre att ge på sked.)

Industrigrötarna förbryllar på många sätt. De må inge respekt med sina budskap om att de är vitaminberikade, men WHY har de i en massa mjölk - när alla rekommendationer säger att man bör vara försiktig med mjölk det första året? Är man osäker på om barnet får i sig tillräcklig med vitaminer finns det multivitaminer för små barn. Vill man inte ge tabletter är det bara att krossa dem och blanda i gröten. Eller bara röra i lite näringsrik grönsaksjuice.

Fram med kastrullerna och bjud dig själv på god gröt i morgon bitti!

/Ulrika

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar