tisdag 20 oktober 2009

Bye bye mjölk!

Man är ju lite harig som förälder, då ens lilla treåring börjar på dagis. Man vill att han ska passa in, få kompisar, vara en bra kompis och så vidare. Men mest av allt vill man ju att ens barn ska bli staka, förnuftiga, självständiga individer med självkänsla av stål.
Veliga morsan vek från en massa matprinciper i och med dagisstarten i augusti. Det började drickas komjölk till lunch (för att alla andra gjorde det) och mellanmålen låter allt annat än vettiga. Jag har gått och laddat för en insats: "Antingen tar jag med egna mellanmål eller så får de lugna sig med sockret! Jag ska nog prata med dom nu!"
Men så velar jag: "Det är klart att han ska få vara som alla andra. Han får ju bra mat hemma, han tål nog ett glas mjölk och ett litet sockerrus om dagen..."
Så jag har knutit handen i fickan och fokuserat på allt det som är bra med vårt dagis (för det är väldigt bra). Och på all näring jag ger honom här hemma.
Idag tog han dock själv initiativet mot en mer Råsmart vardag i skolan. Han öppnade kylskåpet, tog ut en oöppnad havremjölk och konstaterade:
"Mamma, det är slut med grön mjölk nu. Jag vill ha havredryck med mig till skolan istället!"
Han fattar.
Och nyhetens behag har lagt sig.
Kloke, unge man!
/Ulrika

2 kommentarer:

  1. Varför är havremjölk nyttigare än komjölk?

    SvaraRadera
  2. Hej Sanna!
    Jag är mjölkskeptiker av fler orsaker, bland annat:
    - Det är allergent som tusan. Många små barn har svårt att bryta ned komjölksprotein, något som ofta växer bort, men kan ställa till riktigt elände för många barn, bland annat eksem, irriterad tarmslemhinna och nedsatt immunförsvar som följd. Det hände vår Hugo.
    - Det är slembildande och vissa menar att öronbarn bör avstå komjölk, eftersom ju mer slem, desto större möjlighet för bakterier att få fäste i mellanörat. Egen erfarenhet: Hugo hade 3 öroninflammationer inom loppet av 6 månader mellan 1,5 år och 2 års ålder. Nu är han snart 3,5 år och har varit fri från alla former av öronbesvär sedan vi tog bort mjölken. Så här i förkylningstider är jag alltså extra skeptisk mot komjölk.
    - Mjölk är insulinfrisättande, vilket innebär att det ger onödig belastning på bukspottskörteln.
    - Mjölk innehåller retinol, vilket anses kunna bidra till benskörhet, så trots högt kalciuminnehåll är det ingen garanti mot skört skelett. (Då skulle vi i Sverige ha betydligt bättre benstomme!)

    Skämtsamt uttryckt (men med ett visst mått av allvar): Komjölk är ägnat åt kalvar på tillväxt, inte människobarn eller kaffesugna mammor... =)


    Mina personliga bevelelsegrunder är fler än så, men jag säger verkligen inte att alla ska utesluta mjölk för evigt. Jag begränsar det för egen del och för barnen och råder gärna andra att göra det samma. Men en glass ibland mår vi fint av, eller en klick yoghurt. Dock inte mjölk varje dag, speciellt inte som måltidsdryck.

    Havredryck är inget speciellt rent näringsmässigt, men en ok ersättare för komjölk och mina ungar älskar det! Speciellt Herman.

    /Ulrika

    SvaraRadera