lördag 3 oktober 2009

Bröd


Det är något magiskt med bröd. Nybakat bröd med god ost på. Mmmm....
Det är bara ett måste ibland. Alldeles i närheten av oss ligger det ekologiska, förföriska bageriet Bakery & Spice. Väldig trevligt, för ska jag äta bröd, så ska det vara riktigt gott. Annars är det inte värt det. Jag mår så himla dåligt efteråt. Magen blir svullen, trög och gasig. Men har jag väl börjat äta bröd, så har jag så svårt att sluta.
Så var det i onsdags, då jag njöt av höstsolen på Djurgården. Först en sojalatte och kanelbulle (UNDERBAR!) på Flickorna Helin & Voltaire och sen soppa och surdegsbröd på Rosendal. Där passade jag också på att köpa hem bröd till kvällen (det blev en hel del biodynamiska grönsaker också). 

Magen är fortfarande förbannad på mig.

Jag har  aldrig undersökt om jag har någon intolerans eller allergi mot gluten, det är egentligen ointressant, jag märker ju själv hur illa det påverkar mig. Alltså är det bäst att begränsa det. Och njuta de få gånger man äter bröd. 

Vet du hur du mår utan bröd? Vi är så himla vana att äta bröd mer eller mindre varje dag i den här delen av världen att många aldrig haft ens en brödfri vecka. Samtidigt klagar så många över problem med magen. 

Prova gärna en vecka eller två utan bröd om du aldrig gjort det förr!  

/Ulrika

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar