onsdag 7 oktober 2009

Elefantmetoden och kanelkottar


Jag har ju kommit igång så smått med mitt springande och jag är så glad för det. Kroppen håller, men den ska behandlas varsamt, förstås. 
Det gäller att inte gå ut för hårt, då blir man bara skadad och irriterad på sig själv. 
Jag har hatat löning. Men så började jag tillämpa mig alldeles egna metod, Elefantmetoden. Den funkar på det mesta här i livet och går ut på att man tar sig an uppgifter på samma sätt som man äter en elefant:
En bit i taget.
Tugga.
Svälj. 
Smält.
Invänta ny hunger.
Ta en bit till.
Tugga.
Svälj.
Osv...

Det får ta tid. I praktiken går det ut på att börja promenera, och försiktigt varva in små pass med spring. Exempelvis gå 1 min, springa 1 min. Fem eller tio gånger. Sen kan man springa 2 min, gå 2 min. Ordentlig vila mellan träningspassen!
Känns allt bra man kan man börja varva gång och spring som uppvärmning och avsluta med mer sammanhållen löpning innan man varvar ned. Jag "får" springa max 10 minuter sammanhängande den här veckan, har jag bestämt. Det gjorde jag igår och det gick finemang. Nästa vecka kanske jag får lubba 12, vem vet? Det beror ju på hur knän, fotleder, rygg reagerar.

Efter träningen passar dessa kanelkottar fint:

1 dl pumpafrön
5 torkade fikon
4 torkade aprikoser
1-2 tsk kanel 
1 tsk ingefära
2 msk kokosfett

Klipp bort skaften på fikonen. Mixa frön till mjöl, i med torkad frukt, kryddor och fett. Kör tills det blir en smet. Rulla till små kulor och ät som mellanmål eller fikabröd!

/Ulrika

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar