tisdag 7 april 2009

Uppäggad


Helena käkar sill så det sprutar ur öronen. Själv är jag alldeles uppäggad (haha) i dessa tider!
Goda, nyttiga och praktiska; de har ju sin egen förpackning och är alltså perfekta att ta med i kokt form på utflykter! Först måste jag berätta vad vi äter för ägg. Jag har lite svårt för löpande band-värpta ägg och lycklig som jag är har jag tillgång till ägg från höns som går ute i en liten skogsbacke och sprätter i gräset. Tillsammans med en tupp. Det är nästan för bra för att vara sant. Tar äggen slut här hemma så köper jag givetvis de ekologiska. Men inte är det samma sak som skogshönsens ägg, det är en sak som är säker.

Nog om min suveräna äggleverantör.

Jag tänkte skriva några rader om näringsbomben ägg. Själv gick jag aldrig riktigt på det där med kolesterolhysterin när den härjade och folk var rädda för att äta ägg. Jag, ung (och trotsig?), tyckte att ägg var toppen på alla sätt och vis och kunde inte tänka mig att det skulle vara farligt för mina kärl eller mitt hjärta att äta ägg. Och det ser ju ut som om jag hade rätt.
Nu vet vi att den största mängden kolesterol kommer från kroppens egen produktion. Ett ägg om dagen är inga problem, inte heller två eller kanske till och med tre.
Ägg är framför allt en utmärkt proteinkälla, 12 procent, och är alltså perfekt till frukost för den som vill hålla ett stabilt blodsocker.

Dessutom får man bland annat:
A-vitamin (viktig för bland annat mörkerseende)
D-vitamin (viktig för bland annat skelettet)
E-vitamin (viktig antioxidant, som håller oss unga)
Vitamin B12 (viktig för nervsystemet och en av de allvarligaste vitaminerna att få brist på)
Selen (vitktig antioxidant, som liksom e-vitamin håller våra kroppar unga)
Karotenider (ämnen som betakaroten, lutein, zeaxantin är antioxidanta och bekämpar fria radikaler som gör att vi åldras snabbare)
Fett (bara 10 procent totalt, varav endast en tredjedel mättat, resten enkel- och fleromättat)
Plus en del mineraler som järn, kalcium och zink.

Glad påsk och njut av äggen allesamman!
/Ulrika

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar