måndag 20 april 2009

Limpa på en timme!

Nyttiga bröd är lite känsligt för mig. Sura kocken gör som hon alltid gjort... Jag käkar gärna frasiga surdegs baguetter och focaccia gjorda på vetemjöl, men oftast blir det knäckebröd eller danskt rågbröd hed hela korn. Nu blev jag tipsad om en bikarbonats limpa helt utan socker och vetemjöl. Visst, tänkte jag. Try me! Som vanligt hade jag fel (börjar vänja mig nu), det var supergott!!

Hilles superlimpa 1st
3 dl fullkorns dinkel
3 dl grovt rågmjöl
1 tsk salt
1 1/2tsk bikarbonat
1/2 dl linfrö
1/2 dl solrosfrö
1/2 dl pumpafrö
2 dl blandade nötter (jag tog bara mandel)
4 aprikoser klipta i små bitar
6 dl naturell yoghurt
sesamfrö och en gnutta smör till formen
Blanda alla ingredienser till en tjock smet. Smörj en limpform med smör och fodra med sesamfrö.
Grädda i 175 grader inedre delen av ugnen i ungeför 50 min.
Receptet går bra att dubbla.

1 kommentar: