måndag 20 april 2009

Istället för lunchmacka


De små är ute med mormor och matar fåglarna med gammalt bröd och jag jobbar undan lite här hemma, behagligt stressad.
Även om jag som person gärna stressar en smula emellanåt (jag mår bättre om jag är en smula stressad emellanåt, än om jag är uttråkad, vilket jag lätt blir om jag inte utsätter mig för situationer som ibland blir stressiga) så hör stress och mat väldigt dåligt ihop.
Om jag äter när jag är stressad tuggar för dåligt, sväljer hela matbitar och tänker att magen får fixa vad tänderna inte hann fixa. Dessutom känner jag inga mättnadssignaler, så jag äter ofta för mycket om jag är stressad. Och det är förödande om man ska prestera bra efter lunch!

Min lösning är - smoothie! Det har väl knappast undgått någon läsare att vi älskar smoothies i den här familjen. Med proteinpulver och olja blir en smoothie snabbt en hel måltid!

Dagens lunch alltså:
2 dl havremjölk
2 dl frysta blåbär
1 banan
2 msk linfröolja
2 msk proteinpulver
kanel, kardemumma samt några frysta, egenplockade havtornsbär.

Bara att dricka och njuta, magen slår volter av lycka och det gör nästan hela jag också... TÄNK om jag hade slängt i mig en kladdig macka istället!

Om man har riktigt skarp syn så ser man en bok som ligger bredvid min dator. Det är Walter Willets "Ät drick och må bra". Fantastisk läsning, ila iväg till bibblan bums om du vill fördjupa dig i lite näringslära!
/Ulrika

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar