tisdag 12 maj 2009

Kurflum

Jag går på kur. I 8 veckor ska jag HELT undvika vitt mjöl och socker, samt äta rejäla doser finfina mjölksyrebakterier.  
Jag var hos en biopat igår. Det är väldigt alternativt: Med ett mätinstrument kollar hon vad min kropp säger att den vill ha, alltså har brist på. Det påminner en smula om kinesiologi. Jag trodde att jag efter allt barnabärande skulle vara ganska urlakad, trots bra kost och kosttillskott. Järn vet jag ju att jag saknar, även om det stiger så sakteliga. 
Men min kropp var så nöjd så! Förutom järn ville den ha mer magnesium, och det var inte så förvånande, för jag har slarvat med magnesium på sistone och det är en mineral som många lätt får brist på. Den behövs bland annat för att transportera kalcium till skelettet och det är ju extra viktigt nu är jag är gravid. 
Det tråkiga var att den också vill ha mer mjölksyrebakterier, alltså snälla tarmbakterier. Inte heller så förvånande, egentligen. Jag har slarvat på sistone: kapslarna har varit slut ett tag och jag har inte köpt nya. Samtidigt har jag mumsat glass, mackor och annat sött lite mer än vanligt. Och det är föda för de dumma bakterierna, så de har fått fäste i min stackars tarm.
Så jag är inte förvånad alls, egentligen. 
Men lite brydd: gravida som äter mjölksyrebakterier i slutet av graviditeten har visat sig ge lägre förekomst av astma och allergier hos barnen. 
Så det är angeläget att få ordning på detta nu, även om en del av mig tyvärr tycker att gårdagens undersökning är lite hokus pokus, hur kunnigt och trovärdigt intryck biopaten än gav. Att jag mest fick bekräftat det jag redan visste gör dock att jag tycker att hennes råd är värda att följa. Det är ju aldrig fel att låta kroppen vila från socker och vitt mjöl och samtidigt får fina bakterier. Så det är bara att köra. Spännande att se vad kroppen säger efter kuren!
/Ulrika

1 kommentar:

  1. låter som jag ätit ett bra tag nu..men glöm inte bra fett cocosa och protein..kram från Åse

    SvaraRadera