torsdag 7 maj 2009

Bullmage

Idag har den lille Heman varit på sjukhuset. Han sövdes och opererades. Det var en "rutinsak", fick jag veta. För personalen - alldeles säkert så. För oss - verkligen inte.
På fastande mage traskade vi iväg i morse. Ända till kl 10 fick vi vänta på vår tur, det var många timmar utan mat eller vätska för en 15 månaders kille! Men han tog det cool. Sov en stund under sin svarta mössa inför narkosen...
Jag däremot, lämnade mitt lilla nedsövda hjärta med en stor klump i halsen och blev uppmanad att "gå och fika!". Ständigt detta fikande, i synnerhet på sjukhus!
Jag tog min klump i halsen och styrde mot cafeterian. Klämde på en banan. På en apelsin. Men så föll valet på en STOR bulle med kardemumma och en cappuccino.
Tänk vad FIKA har en viktig funktion för oss, i alla möjliga sammanhang! Det är socialt, det är lugnande, det är tidsfördriv, det är tankeskingrande, det är belönande... 
Nu sitter den unge herrn här, en smula tilltufsad, och sippar lite på en Festis, medskickad från sjukan. 
Ständigt detta fika!

/Ulrika med bullmage

2 kommentarer:

  1. Stackars Herman! Hoppas att han mår bättre nu! Jag tror att dom med vilje köper in ledsen frukt på sjukhus för att locka oss till att käka ångestdämpande sockerbomber... Apelsiner har inte alls samma effekt. Det finns inga andra affärer som har lika välfyllda glassdiskar mitt i vintern som just sjukhuskioskar.../Helena

    SvaraRadera
  2. Men apropå fika Helena, kommer du ihåg att vi försökte lära George detta underbara ord som ju inte finns på engelska?

    SvaraRadera