måndag 25 maj 2009

Gudomliga tomater


Jag älskar halvtorrt. Halvtorrt vin och halvtorra tomater. Så mycket vin blir det inte i dessa dagar, så jag roade mig med att torka tomater istället.

Så här förvandlade jag 1 kg cocktailtomater till världens bästa tillbehör:

Sätt ugnen på 80 grader.
Skär tomaterna i halvor, lägg på en plåt med bakplåtspapper. Snittytan uppåt.
In i ugnen i 6-8 timmar.
Det går fint att öka värmen något, till ca 10 grader, så går det på 5-6 timmar istället. Men se upp så att de inte får färg! Tomaterna ska bara torka!
Låt dem svalna och lägg dem därefter i en tät burk, häll över olja, kryddor (jag tog oregano, basilika, lagerblad, skivad vitlök)
Klimatsmart? Nja. Men som sagt - GUDOMLIGT! Och drygt. Och en bra present till mamma på söndag, kanske?

Servera som tillbehör till allt. Sallader, grytor, på gratänger...

Näringsmässigt är det helt outstanding med dessa små söta tomater. Tomater blir ju som bekant bara nyttigare av värmebehandling, eftersom den kraftfulla antioxidanten lykopen blir mer lättillgänglig då. Regelbunden konsumtion av lykopen (via tillagade tomater) ger bland annat huden solskydd och mer spänst, minskad risk för cancer (framför allt prostatacancer) och friskare kärl.
Rena medicinen, alltså!
/Ulrika

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar