måndag 4 maj 2009


Är det någon som ser mina sparrisar? I helgen grävdes en halv meter djup och två och en halv meter lång "grav" i trädgården. Hade maken förvunnit i samma veva hade grannarna nog ringt polisen... I med sand och ny jord och sedan mina nya älsklingar! Kommer kunna skörda första sparrisen nästa år och en full skörd om 2 år. Lite planering krävs men mest svett och tålamod... Svett brukar jag inte ha problem med men tålamodet tryter ofta...
Nu ska jag ta på mig trädgårds handskar och plocka nässlor. Till min soppa har jag kokt ägg och rökt lax. Plocka små nässelskott och skölj väl. Förväll några minuter i buljong och mixa med stav mixer. Red av med maizena. Har man kalas lägg till en skvätt grädde, en smörklick och lite vitt vin.../Helena

2 kommentarer:

  1. Nu är jag avundsjuk igen! Jag vill också ha sparris! Men har jag tur får jag snart en balkong till att börja med =) Kan bli en och annan tomat i söderläge!/Ulrika

    SvaraRadera
  2. Snart kommer bondens marknad att sälja allt gott som man kan tänka sig... Då blir jag avis!/Helena

    SvaraRadera