måndag 21 juni 2010

Vi ses i augusti! BONUS: Glassrecept!


Jag smiter tidigt i år! Men faktum är ju att det redan är midsommar på fredag, så nu ska här jobbas undan lite och sen varvas ned.
I augusti är jag tillbaka med kursprogram, konsultationer (även via e-mail) och experiment från köket. 
Dessutom lanserar jag mitt RÅSMARTA NYHETSBREV efter sommaren, med tips, nyheter, recept, kommentarer till kostdebatten och mentala övningar bland annat.

Vill du redan nu säkra dig en prenumeration mejlar du bums till info@rasmart.se! Som tack får du fem tips till en RÅSMART sommar!

Våren har annars varit intensiv med massor av jobb och ett jätteroligt bokprojekt. Dessutom har jag tagit min träning på allvar. Det är jag stolt över. I lördags drog jag ett varv runt Brunnsviken, tror att det är 1,2 mil. Och det går utmärkt. Kostmässigt bekräftar jag för mig själv igen och igen och igen att:

SOCKER inte gör mig lycklig, utan finnig, svullen och sötsugen.
BRÖD funkar så länge det är grovt, lite och sällan.
SNEDSTEG fixar jag lätt med rejält protein- och fettintag en dag eller två. 
REGELBUNDENHET är superviktigt. För min mage och för barnens aptit.
SÖMN behövs i stora doser, annars äter jag mer än jag mår bra av.
MAT OCH KÄNSLOR är ett stort kapitel...
BARN kan äta vad som helst. Men det är inte alltid de har lust - och det är helt okej.

Nya insikter är att:
GRÖT TE är beroendeframkallande (för mig).
BRÄNSLE när jag ska springa ska helst vara baljväxter och fett. Inte frukt, bröd eller pasta.
RAW FOOD är perfekt snabbmat - bara att mixa grönsaker, vatten, nötter och någon bra olja!
FRUKOST med fördel kan vara middagsrester (dvs rejäla proteiner)!


Har du lärt dig något spännande om din kropps reaktioner på mat?

Som sommarpresent får i ett fantastiskt glassrecept som vi uppfann igår:

JORDGUBBSGLASS
4 personer

3-4 rejäla nävar frysta jordgubbar
1 näve cashewnötter
1/2 banan
1.2 msk agavesirap (om man vill...)
1-2 msk kokosfett (kallpressat, som smakar kokos)
2 msk linfröolja (kallpressad)
lite vatten (för att kunna mixa)
Kör i matberedare tills du har en mjukglasskonsistens. Fettet är viktigt för att få det. Nötterna är viktiga för blodsockret och mättnad. 
Glass till mellanmål - det blir man lycklig av! 

Ha en skön sommar!

Ulirka

1 kommentar:

  1. Ha ett skönt sommaruppehåll och hoppas familjen får en fin sommar. :-)

    SvaraRadera