tisdag 3 augusti 2010

Sommaren och snabbmat

Hej alla Råsmarta!
Välkomna tillbaka efter en fantastisk sommar! Vilken sommar! Jag har njutit som en drottning av sol, mat, ledighet, familj, bad och lugn och ro. Jag har varit ganska Råsmart, men en vecka här och där har jag brassat på med mjölk, bröd, chips, kaffe och hembakt. Hjälp vad det får mig att må pyton! Uppblåst mage (det finns visst mycket att blåsa upp efter tre graviditeter...), finnig hud, svajigt humör, trött, stel, omotiverad. 
Men så har jag ju haft mina återhämtningsveckor, helt fria från vitt mjöl, mjölk, socker och raffinerade kolhydrater. PEACE! Kroppen jublar, magen slår volter av lycka.
Dessutom har jag sprungit en och annan mil. Halvmaran närmar sig och nu börjar det bli dags att formtoppa. Alkoholintaget har inte varit stort i sommar, men nu är det nix vin, med två undantag, fram till loppet. Dessutom har jag fått mig en omgång yoga så gott som varje dag! Tack vare dessa två eminenta dvd'er. Rekommenderas varmt för den som förstår danska hyggligt.
Barnen har ätit mycket näringsboostade pannkakor och köttbullar i sommar. Det blir lätt så när man vill spendera så lite tid som möjligt vid spisen och det är idel utflykter. 
Vitkål, morötter, broccoli, majs och oliver till det.
Lite enformigt. 
Så det första Hugo sa när han såg att vi närmade oss stan i måndags var:
"Mamma, är sushibaren öppen nu igen?"
Och det var den, så det blev sushi och mycket misosoppa för barnen. Och vi fortsätter våra matäventyr. Ni kommer att få ett och annat recept här på bloggen. Jag är väldigt, väldigt inne på snabbmat just nu, av praktiska skäl. 
Här är dagens lunchexperiment, tog fem minuter att fixa:

1 burk tonfisk
1 avokado
1/2 rödlök
Ett par varv med chili/saltkvarnen

Mosa avokado, hacka lök. Rör ihop och servera med en burk bönor av önskat slag och ett par morotsstavar, sockerärtor och paprikabitar.

Allvarligt. Fem minuter! Smakade himmelskt.

Här bjuder jag på lite bilder från vår sommar!













Inga kommentarer:

Skicka en kommentar