onsdag 9 juni 2010

Nattfrossa



Jösses, en hel vecka har det gått sedan sist. Och den har varit intensiv! I torsdags satte jag mig på tåget till Jämtland, där jag ägnade fyra dagar åt att lära mig massor om små barn och sömn. Kom hem sent i måndags kväll och ägnade av gårdagen åt att föreläsa om blodsockersäkra konferenser. Efter det hade jag och ett gäng kockar med öppet sinne lekstuga i köket, där vi gjorde blodsockervänliga powersnacks. Det vill säga ren hälsokost förklädd till godis och desserter. Kan ni fatta att det ni ser på bilderna är bär, frukt, nötter och fantastiska fetter? Inte ett spår av mjölk, socker, vitt mjöl eller gluten!

Efter kursen i Jämtland kan jag lugnt konstatera att jag är glad att jag inte jobbar natt och jag är glad att jag inte har en Kristiina (kursens stencoola matmor) här hemma. Det blev fyra nätter med full fest: Ingen sömn, men massor av skratt och lyxigt hembakat, som sockerkakor, mumsigt bröd, rulltårtor, kladdkakor...  Sista dygnet tog jag för mig av allt, inklusive godisskålarna och micropopcornen. Och glad för det är jag, för hade jag börjat tidigare hade jag inte kunnat motstå, då hade det bivit fyra nätters frossa. Och en mage i totalt olag. Nu mår den rätt bra igen efter hemkomst, regelbunden mat och nattlig sömn. 

Resten av veckan blir det mer plåtning till boken och lata stunder med ungarna.
Snart tillbaka!

Ulrika

1 kommentar:

  1. Recept, pår favår! Ser mycket smaskigt ut.

    Kram kram!
    Fanny

    SvaraRadera