måndag 30 augusti 2010

Råsmart bakismat

Ännu en vecka utan alkohol har inletts. Tur är det, jag fick hela min årsranson i fredags.
Då firade vi nämligen lite av varje:
Henrik har fyllt 40.
Mitt bokkontrakt.
Vi har gift oss!
Superkul på alla vis. Maten var faktiskt Råsmart, så när som på lite bröd för den som ville. Sallader med avokado, skadjur och melon. Mango som tyvärr var stenhård, frid över den. 
Blåmusslor.
Kycklingspett.
Vita bönor och kidneybönor
Tomatsalsa.
Mums!
Men drickat - det blev inte mycket mineralvatten för min del, direkt. Vin, bubbel, drinkar (problemet med fri bar är att den är just - fri...)
Lördagen var seg. Killarna var hos mormor och morfar och Hedda hos farfar och Annika. På kvällen var vi bortbjudna och när vi kom hem dök ganska trötta Hedda i säng och somnade med ett brak. Bara för att vakna lagom tills vi skulle få sova. Och då höll hon igång LÄNGE.
Förstår ni, man är trött, lite bakis, har haft fullt upp hela sega dan - och sen när man äntligen tror att man ska få sova - ja, då blir det inte så. På många timmar.
I natt har det varit lugnare och jag börjar återhämta mig. 
Jag är beroende av min sömn, jag funkar inte alls utan den. Suget efter socker och skräpmat blir svårt att hantera och jag har en tendens att gå och småäta mest hela tiden. Vad som är sömnbrist och vad som är bakfylla är egentligen ointressant, när jag är trött är jag väldigt svag för McDonalds och gänget. Och det mår jag inget vidare av.
Så här kommer mitt bud på Råsmart bakismat, för den som vill hålla sig ifrån chips och McDonalds:

Ta mandelsmör och mosa med lite jungfrukokosolja. Fett och mättande, samtidigt som det är lite dessertaktigt. Mums för bodsockret. Och för smaklökarna. Jag doppade äppleklyftor i den feta såsen och nu känner jag mig på banan igen. 

Jag är klar för en ny vecka. I morgon har jag tänkt skicka ut mitt första nyhetsbrev med tips, tankar, övningar, recept och reklam för mina kurser i höst. Det satt visst lite långt inne, men nu börjar jag bli nöjd. Vill du ha det (ja, det vill du!) går du in på www.rasmart.se och anmäler dig. Du får min miniguide "Råsmart råsnabbt" som tack!

Mot tekokaren!
Ulrika

4 kommentarer:

  1. Åh, var det giftermål också? Det visste jag inte att ni hade smygit in där i festligheterna. Födelsedagskalas och bokfirande det förstod jag, men vad kul med giftermål också. GRATTIS, verkligen! :-)

    SvaraRadera
  2. Tack! Vi gifte oss för två veckor sedan på två minuter i Stockholm stadshus. I all hemlighet. Intensivt och romantiskt. Men det var ju ingen bomb direkt, även om alla snällt spelade förvånade när vi släppte den =)

    SvaraRadera
  3. Ha ha! Mitt "kind of bröllop" ni hade med andra ord, det har alltid varit något av en mindre mardröm för mig att kliva in genom kyrkans portar bara för att ha en hel kyrka full med människor vända sig om och titta på BARA mig där jag stapplar fram i bröllopsklänning och allt som hör till...("trodde inte hon skulle ha sån klänning", "har hon gått ned i vikt inför bröllpet", "har hon gått upp i vikt", "vad ovanligt att hon har håret sådär...). ;-) Inte bekvämt i min värld. Däremot något snabbt och anspråkslöst som man sen firar med ett glatt sällskap, kanske på en strand med någon skön Tibetansk munk eller något. Det är grejer det. ;-)

    SvaraRadera