tisdag 31 augusti 2010

Kris, utveckling och rondellbarn


KRISEN 
Var på Örtagubben idag för att köpa Husk. Husk är pulveriserat psylliumfröskal som är perfekt att röra ihop med vatten och använda istället för gluten (som finns naturligt i vete- och rågmjöl) i brödbak. Gluten gör brödet segt och gott, vill man inte använda vanligt vete- och rågmjöl, så kan man alltså ta lite psylliumslem (hm!) och röra ihop med lite hippiemjöl (typ råris, bovete, kikärts osv), lite frön och rulla till bollar och skjutsa in i ugnen en stund. Ingen jäsning, ingen knådning. Ut kommer finfina bullar med knaprig skorpa och lagom segt inre.
MEN. Idag fick jag veta att HUSK har utgått. Vad gör en klok kvinna då? Jag köpte vanligt psylliumfröskal och gjorde ett testbak. Det är inte det samma. Det är det inte. 
Hm. Innebär detta den totala bröddöden för min del?
Eller ska jag "nöja" mig med det som kom ut ur ugnen idag, som ni också ser på bilden. Vi får se.

UTVECKLINGEN
Livet som förälder är för mig som en enda lång fundering på var man ska bo. EGENTLIGEN. Jag har just nu en bautarondell utanför porten. Och en fyraåring som gärna vill cykla utan stödhjul. Då måste det gå fort. Rätt opraktiskt när man har tung trafik utanför dörren och trottoarerna är full av hastande människor. Så vi övar mitt i själva rondellen. Som visserligen är stor och grön, med små grusstigar kors och tvärs igenom. Men ändå. Rondellbarn.

Kram
Ulrika


4 kommentarer:

  1. Husk finns fortfarande på min ICA-affär. Menar du att de har slutat tillverka det? Då blir det kris för alla glutenintoleranta!

    SvaraRadera
  2. Tack för tips! Jag har (koko!) inte ens tänkt på att det kan finnas i vanlig affär. Ska genast undersöka! Tack snälla!
    KRAM!

    SvaraRadera
  3. Lycka till! Och eftersom jag har en glutenintolerant son här hemma tar jag gärna emot lite måttangivelser på bröden du bakar :-).

    SvaraRadera
  4. Fiberhusk, på samma hylla som allt glutenfritt. Asabra.

    /Fanny

    SvaraRadera